Budapest: durván elszáll a parkolási díj, Karácsonyék ismét emelnek
Újabb 30 százalékkal emelnek a várakozási díjakon. Budapest a lehúzások városa lett, az autósoknak fáj leginkább a baloldal bevételszerzési kísérlete, amit a Tisza párt támogatott.
Miközben a baloldali városvezetés átfogó parkolási reformról beszél, a vége megint csak az, hogy ismét mélyen a zsebükbe nyúlhatnak majd az autósok, hiszen a Karácsony Gergely–Vitézy Dávid páros a tiszás képviselők támogatásával újabb, drasztikus lehúzásra készülnek. Döntésük szerint ugyanis 30 százalékkal megemelik a parkolási díjakat Budapest-szerte, pedig ma sem olcsó. Mint emlékezetes, Karácsony korábban is „éhes” volt, így tavaly januárban emelt utoljára. Akkor ráadásul olyan területeket is fizetőssé tett, ahol addig ingyenes volt a várakozás. Úgy fest, a kivetett sarccal nem elégedett az új balliberális „koalíció”, mivel még több bevételt akarnak a Városháza számára. Summázva pedig, 2021-hez képest a mostani drágítással már 60 százalékkal többet fizetnek majd az autósok.
Hiába lett új közgyűlése Budapestnek, Karácsony Vitézy Dáviddal, a Magyar Péter-féle Tisza Párt támogatásának köszönhetően tovább folytatja az autósüldözést. A főpolgármester „semmi gyárában” eddig is csak a sarcokat vetették ki a fővárosi autósokra, de fejleszteni nem fejlesztettek semmit. Mert az is kérdés ugye, hogy a tavaly januártól érvényes új parkolási rendből befolyt szép kis summát, hová tették... Tudniillik útfelújításra, parkolóház építésére, helyek létrehozására láthatóan nem fordították, pedig ebből a sarcból származik a Városháza egyik legnagyobb bevétele. Mindeközben egyre kevesebb a parkolóhely és egyre drágább a parkolás.
A közgyűlésen a Fidesz–KDNP nem támogatta a szerintük igazságtalan parkolási sarc 30 százalékos emelését, szemben a balliberális többséggel. Szentkirályi Alexandra ezzel kapcsolatos videóját itt nézheted meg:
A baloldal nem tagadja meg magát, mint olyannyira sokszor, most is megemelik a várakozási tarifát, csak most a Tisza Párt biztosítja Karácsonynak, hogy az emelés megkapja a kellő közgyűlési többséget a döntéshez. Miután ez nem is annyira meglepő módon megtörtént, a tarifák rögtön 30 százalékkal emelkedve az egekbe ugranak.
Budapest: A díjak így alakulnak óránként az új döntés értelmében:
az A övezetben 800,
a B övezetben 600,
a C övezetben 400,
a D övezetben 300 forint
Bónusz, hogy a 2000 kilogramm feletti gépjárművek parkolására kétszeres díjat kell majd fizetni, így ezek az autósok akár 1600 forint/óra tarifával számolhatnak majd.
Bár a fővárosi parkolás rendszer átfogó reformjában a baloldali városvezetők arról is döntöttek a drágulás terhe mellett, hogy 2026 júliusától megszűnnek majd a baloldali korrupciós botránytól – amelyben Karácsony Gergely neve is felmerült –, hangos parkolóautomaták. Az új döntés értelmében a parkolási díjak befizetése ugyanis kizárólag a BudapestGO alkalmazáson keresztül lesz majd lehetséges.
Karácsonyék erről is döntöttek parkolási reform címen
A BudapestGO alkalmazást használó de érvényes budapesti közösségi közlekedési bérlettel rendelkező autósok 25 százalékos díjkedvezményben részesülnek majd.
2026 januárjától megszűnik a zöld rendszámos autók ingyenes parkolása. Erre csak akkor lesz lehetőség, ha a car sharing szolgáltatásban használt elektromos járművekről van szó.
A P+R-parkolókat a közösségi közlekedési havibérlettel rendelkezők havi 5000 forintos átalánydíjért vehetik igénybe.
Kiakadt az autóklub, ellenzi a reformot
A Magyar Autóklub jelen formájában ellenzi a parkolási rendszerváltásnak nevezett, előkészítetlen, és társadalmi vita mellőzésével tervezett javaslatát, álláspontjuk szerint a fővárosi önkormányzatnak minden döntéshozatalnál figyelembe kell vennie az autóval közlekedők érdekeit is. Kifejtették, hogy a parkolási díjak mértékét, a fizetős övezetek területét és a fizetési kötelezettség napi időszakát kiterjesztették és jelentősen megemelték már 2022-ben és 2023 őszén, mintegy 30 százalékos többletköltséget okozva a használóknál. Emiatt a korábbi döntések elemzése nélkül, a díjszint egységes 35 százalékos emelését nem tartják elfogadhatónak.
A zónák bővítése és a parkolási díj csak egyszerű sarcolás?
Bár tavaly január óta él az új parkolási rend Budapesten, sokak szerint nem a parkolási díjak emelése és a fizetős zónák bővítése jelentené a város parkolási problémáinak felszámolását. Az csak az önkormányzatok számára jelent bevételt. A valódi megoldást új parkolóházak kialakítása oldaná meg. Külföldi mintára a város körül kellene nagy, ingyenes parkolókat kijelölni vagy kombinálni a parkolási díjat a tömegközlekedésre jogosító bérlettel. Sokan úgy vélik, hogy a parkolási zóna kiterjesztése csupán az autósok újabb lehúzása.Józsefvárosban, Ferencvárosban és számos más baloldali kerületben már döntöttek arról, hogy megszüntetik a lakókat illető ingyenes várakozási jogot, 2025 januárjától évente több tízezret kell fizetniük, miközben sorra szüntetik meg a várakozási helyeket „járdaszabadítás” néven. Teszik ezt úgy, hogy közben nem kínálnak alternatívát, például parkolóházak építésével, bérlésével…
Egymás után jelentik be a baloldali kerületek is, hogy emelik a parkolási díjat
Elsőként a már említett Józsefváros vetette ki az új sarcot a helyi autósokra, most pedig Niedermüller Péter jelentette be, hogy januártól változtat a szabályokon. Erzsébetvárosban eszerint, januártól szinte nulláról egységesen 36 ezer forintra ugrik az éves lakossági parkolási díj, az első autóra. A második 72 ezerbe fáj majd a helyben lakóknak. Baranyi Krisztina szintén hasonló elképzelést dédelget, az ő ceruzája is vastagon fog, ha a lakossággal kell fizettetni. A ferencvárosi tervek szerint évi 20 ezer forinttal rántják majd le az autósokat, függetlenül az övezetektől, egységesen. A XIII. kerület is bejelentette az éves lakossági parkolási díj emelését. Ott sem számíthatnak sok jóra az autósok.