A Viking Sigyn szállodahajó 4 éve, 2019. május 29-én ütközött össze a Hableány városnéző turistahajóval, ezzel 27 ember halálát okozva.
A Hableány, fedélzetén 33 dél-koreai állampolgárral, valamint a kapitánnyal és munkatársával 2019. május 29-én szerdán este indult városnéző útra. Az utasok akkor még nem sejthették, hogy az indulásuk után nem sokkal a Hableány összeütközik a Viking Sigyn szállodahajóval és az este tragikus véget ér. A tragédia következtében 27-en a Dunában lelték halálukat. Csupán 7 embert sikerült kimenteni. Egy személyt azóta is eltűntként tartanak nyilván.
A balesetért és a sok ember haláláért a Hableányt maga alá gyűrő Viking Sigyn hajó kapitánya, valamint a balesetet figyelmen kívül hagyó, tovább haladó Viking Idun hajó kapitánya is felelős. Előbbinek a figyelmetlensége okozta a balesetet, míg utóbbi cserbenhagyta az elsüllyedt Hableányon tartózkodó utasokat.
A Budapesti VI. és VII. Kerületi Ügyészség az Idun kapitányával szemben 27 rendbeli segítségnyújtás elmulasztásának vétsége miatt nyújtott be vádiratot a Pesti Központi Kerületi Bíróságra. A kerületi ügyészség indítványozta, hogy a bíróság ítélje a vádlottat fogházbüntetésre, amelynek végrehajtását a vádlott büntetlen előéletére és a joggyakorlatra is figyelemmel próbaidőre függessze fel és a vádlottat határozott időre a tiltsa el a vízi járművek vezetésétől. A férfi jelenleg bűnügyi felügyelet alatt áll, rendszeres jelentkezési kötelezettsége van a rendőrség felé – közölte az ügyészség.
A tragikus baleset után szinte azonnal speciális búvárok mentek a helyszínre. A folyamatokat nehezítette, hogy akkor a Duna vízállása kifejezetten magas volt, valamint a sodrása is erős.
A Hableány az akkori adatok szerint mélyre süllyedt: a legmagasabban lévő pontja is két méterrel került a víz felszíne alá, a legmélyebben fekvő pedig 7,5 méter mélyen volt. Innen hozták fel a búvárok a hajóban rekedt holttesteket. A szörnyű baleset a külföldi sajtóban is komoly visszhangot kapott.
Egy normál vízállás esetében is egy ilyen munka legalább 3-4 hétig eltart, viszont itt most ennél sokkal gyorsabbnak kellett lenni. Végül 11 nap alatt végeztünk.
– mondta akkor Szathmári Zsolt, a Havária Katasztrófaelhárító Közhasznú Egyesület Petőfi Mentőcsoport vezetője.
A tragédia helyszínén egy válságstáb fogadta őket, és a megérkezésük után rögtön átvette a mentés irányítását a TEK, Hajdu János főigazgató személyes irányításával.
Az Országos Mentőszolgálat 14 mentőegységet irányított a helyszínre, a Dunai Vízirendészeti Kapitányság első hajója a baleset után kevesebb mint fél órával érkezett a helyszínre. A Margit híd és az Erzsébet híd közötti szakaszra hajózási zárlatot rendeltek el. A mentést jelentősen nehezítette az időközben beállt sötétség, az esős, hideg idő és a magas vízállású Duna erős sodrása.
A tragikus estén történtekkel kapcsolatos képeket képgalériánkban nézheted meg:
A 2019. május 29. óta eltelt idő sem lehetett elegendő ahhoz, hogy a Hableány-katasztrófa túlélői feldolgozzák a velük történteket és szeretteik elvesztését. Ez nem csoda, hiszen nemcsak az ő életük került veszélybe, hanem végig kellett nézniük szeretteik halálát, és napokat, heteket kellett várniuk arra, hogy megtalálják és eltemethessék rokonaikat. Öten most tagjai annak a perközösségnek, amely összesen 4 milliárd forint kártérítést követel a Viking és a Hableány üzemeltetőjétől.
Egy asszony a lányával, a nővérével és a bátyjával szállt fel a Hableányra azon a végzetes estén. Testközelből élte át mind bátyja, mind nővére elvesztését. Emlékük azóta is kísérti, azzal a tudattal együtt, hogy karnyújtásnyira tőle vesztek a folyóba, és ő nem tudott rajtuk segíteni.
Nővérével a legjobb barátnők voltak, három perc sétára laktak egymástól és egy helyen dolgoztak. Bátyjával szintén napi kapcsolatban álltak, az életük minden történését megosztották egymással.
Az asszony lánya is a felszínre evickélt. Amikor felbukkant a hullámokból, egy nő odaszólt neki: „Fogd meg!”, és segített felkecmeregni az életet jelentő mentőövre. Együtt kapaszkodtak, és a lábukkal hajtották magukat. Rendőrségi vallomásában a lány elmondta: közvetlenül a baleset után észrevettek egy másik hajót, ami elől menekülniük kellett. Egy ideig még hallottak segélykiáltásokat, amelyek fokozatosan elcsendesedtek. Végül kihúzták őket egy mentőcsónakba, egy harmadik túlélővel együtt. A lány szerint az is egy óriási csoda, hogy ők heten megmenekültek.
Rokonaikat a Duna távolabbi szakaszánál találták meg, hetekkel a baleset után. Annyi időt töltöttek a vízben, hogy testük a felismerhetetlenségig torzult. Így nem tudták hagyományos koreai szertartás szerint eltemettetni őket, hamvasztani kellett.
A testvérei halála miatt érzett gyász az asszony számára feldolgozhatatlan. Folyamatos bűntudat és önvád gyötri. A baleset óta pszichikai problémákkal küzd, súlyos alvás- és evészavartól szenved, vízfóbiája alakult ki, és folyamatosan kísértik a baleset szörnyű képei, melyektől soha nem szabadulhat.
A lány súlyos önváddal és bűntudattal küzd, mivel ő javasolta a családnak a magyarországi utazást. Nem sokkal előtte a nagybátyja agyi infarktust szenvedett, és ő biztatta arra, hogy felépülését egy emlékezetes utazással ünnepeljék meg. Nagynénjét, aki lányaként szerette őt, szintén ő győzte meg, hogy tartson velük. Amiatt is gyötrődik, hogy úgy érzi: az utazás megszervezésével végső soron megfosztotta szüleit, fivérét, nagybátyjait és unokatestvéreit attól, hogy teljes családban élhessenek.
2023. április végén újabb károsultat hallgatott meg a bíróság a 4,3 milliárd forintos kártérítési per kapcsán. Folytatódott ugyanis a hajókatasztrófa áldozatai, hozzátartozói és a hét túlélő kártalanítása miatt indult polgári per. A kártérítési per tavaly januárban, a távmeghallgatások sora 2022. szeptemberében kezdődött. Máig a felpereseknek mintegy felét sikerült meghallgatni. A várakozások szerint a polgári per még hosszú hónapokig, de akár évekig is eltarthat.
A 2019-es Hableány-tragédia számokban
A baleset 2019. 05. 29-én, este 21 óra 5 perckor történt a Margit hídnál. A magyar, 35 főt szállító Hableányt letarolta a svájci Viking Sigyn szállodahajó. A Hableány az ütközés után 7 másodperccel süllyedt el. 7 túlélőt tudtak kimenteni. Összesen 19 másik hajóval végezték a keresést. 27 halálos áldozatot követelt a baleset, ketten magyarok voltak. A legfiatalabb utas 6, a legidősebb 71 éves volt. Az első riasztáskor az OMSZ 14 autóval ment a helyszínre. A mentésben több mint 1000 ember, 246 szolgálati jármű vett részt. A balesetkor a Duna vízhozama a normális mennyiség duplája, másodpercenként 4000-4500 köbméter volt. A folyó vízállása 501 cm volt, a sodrása 10-11 km/h sebesség a baleset idején. A víz hőmérséklete mindössze 10-12 fokos volt.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre