A globális ellátási lánc akadozása egyelőre nem veszélyezteti a lakossági csomagok kiszállítását, ugyanakkor a növekvő üzemanyagárak már most is visszaköszönhetnek a fuvardíjakban.
Ráadásul nyakunkon a karácsonyi dömping, amikor a fuvarozócégek kapacitásai beszűkülnek. Hannya Ernesto, a hazánkban már két egységgel rendelkező Mail Boxes Etc. (MBE ) postai és csomagküldő-hálózat ügyvezetője elmondta, azért nem ajánlott kivárni az utolsó pillanatig az ajándékok megrendelésével vagy küldésével, mert a rövidebb szállítási határidő magasabb szolgáltatási szintet képvisel, azaz arányosan többet is kell fizetni érte.
A sajtóban mostanra napi szinten olvashatunk arról, hogy a globális ellátási lánc akadozása térdre kényszerített különböző szektorokat, de a magánfogyasztók ezt még Magyarországon nem feltétlenül érzékelik a hétköznapokban. Ez a probléma alapvetően a gyártó-összeszerelő és termelőcégeket érinti, hiszen alapanyag, alkatrészhiányban szenvednek, illetve a kereskedelmi láncokhoz így nem érkeznek meg időben a berendelt termékek sokszor készlethiányt okozva ezzel.
Hannya Ernesto szerint a kiscsomag-logisztikánál a fogyasztók inkább megérezhetik az üzemanyagárak emelkedését, a fuvardíjakba ugyanis jellemzően minden vállalat beépít egy lebegő pótdíjat, amit a üzemanyagár mindenkori világpiaci árához igazítanak. Bár ez kismértékű, de jelen van a megrendelőkre terhelt költségekben.
Észnél kell lenni karácsony előtt
A szakértő azt mondta, a karácsonyi rendelésekkel összefüggésben nincs különösebb ok az aggodalomra, mert a webshop- (e-kereskedelem) logisztika egy dinamikusan fejlődő területe a szegmensnek, amibe az elmúlt években a szállítócégek komoly összegeket invesztálnak.
Hozzátette ugyanakkor, az év végi hajrában a kapacitások a kereslet növekedése miatt nagyon beszűkülhetnek, amit az emberek a pénztárcájukon is megérezhetnek.
„A kiskereskedelmi szállítmányozás szezonális, az év utolsó három hónapjára koncentrálódik, itt történik meg a csomagküldések túlnyomó többsége. Az ugyanakkor egyáltalán nem mindegy, milyen hálózatot vesz igénybe a megbízó. Mint minden más szolgáltatói területen, úgy a szállítmányozásban is más-más ár- és szolgáltatási szintet nyújtanak a cégek, aminek komoly hozzáadott értéke is tud lenni” – magyarázta.
Hannya Ernesto szerint a magyarok alapvetően árérzékenyek és online rendeléskor nem figyelik, milyen cég szállítja majd házhoz a csomagjukat. Karácsony közeledtével viszont ennek hatványozott fontossága is lehet, mert ha valaki túl későn kap észbe, olyan szállítmányozót kell választani, ami tudja tartani a szűk határidőt, ez viszont több pénzbe is kerül.
Felhívta rá a figyelmet, hogy a légi fuvardíjak drasztikus emelkedése miatt a Wishről és az Alibabáról rendelt csomagok vasúton érkeznek, amikre heteket, esetekben hónapokat kell várni, így onnan már most sem érdemes már karácsonyi ajándékban gondolkozni.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre