Az álláskeresés izgalmas, ugyanakkor gyakran kihívásokkal teli folyamat is, hiszen a munkaerőpiaci verseny hatalmas a legtöbb szakma esetében. Éppen ezért minden apró részlet számít, az önéletrajzsablon kiválasztásától kezdve a pozícióra jelentkező e-mail tárgyának a megválasztásáig. Ha ezeket a részleteket helyre rakjuk és sikeres a pályázatunk, akkor behívnak egy interjúra, hogy személyesen is bizonyíthassuk, mi vagyunk a legideálisabbak a pozícióra. Igen ám, de hogyan biztosíthatjuk a helyünket az interjúra?
A következőkben bemutatjuk azokat a tényezőket, amelyek meghatározhatják, hogy egy pályázót behívnak-e interjúra, vagy egyszerűen továbblépnek a következő jelentkezőre.
Az önéletrajz az álláskereső első bemutatkozási lehetősége, ez az a dokumentum, ami alapján a munkáltató eldönti, hogy érdemes-e további időt szánni a pályázó megismerésére. Az önéletrajznak tömörnek, átláthatónak és relevánsnak kell lennie. Az alábbiak a legfontosabb szempontok az önéletrajz megírásakor.
Az önéletrajz legyen jól strukturált, könnyen áttekinthető. A kiemelt kulcsszavak, a logikus felépítés és az egyértelmű szakaszok segítik a munkáltatót az információ gyors befogadásában.
Az önéletrajzban szereplő tapasztalatoknak igazodniuk kell a megpályázott állás követelményeihez. Fontos, hogy hangsúlyozzuk azokat a készségeket és tapasztalatokat, amelyek a leginkább kapcsolódnak a pozícióhoz.
Már említettük a kiemelt kulcsszavakat, de mit is jelent ez? Sok vállalat ma már automatikus szűrőrendszereket használ az önéletrajzok előszűrésére. Az álláshirdetésben szereplő kulcsszavak beépítése az önéletrajzba növelheti annak esélyét, hogy a rendszer átengedje a pályázatot a HR-esek kezébe.
Bár nem minden álláshirdetés kéri, hogy a pályázók mellékeljenek kísérőlevelet, ez a dokumentum mégis fontos szerepet játszhat az interjúra való behívásban. Ez ugyanis lehetőséget ad arra, hogy kifejtsük, miért érdekel minket a pozíció és miért tartjuk magunkat alkalmasnak arra.
Ennek lényeges eleme a cégismeret. Azaz fontos, hogy bemutassuk, ismerjük a vállalatot és az iparágat, amelyben az működik. Ezzel kifejezhetjük, hogy komolyan érdeklődünk a vállalat iránt, és nem csupán egy általános levelet küldtünk el.
Itt jön képbe az egyediség és személyre szabás is. A motivációs levélnek személyesnek kell lennie és az adott pozícióra szabottan kell elkészülnie. Ha a pályázó ebben meg tudja fogalmazni, hogy miért lenne ő hozzáadott érték a cég számára, azzal növeli az esélyét annak, hogy behívják egy interjúra.
Ha nem tudjuk, hogyan kezdjünk neki, egy online elérhető, hasznos kísérőlevél-minta lehet a segítségünkre. Ma már többféle típust is megtalálunk az interneten, így lehet némi fogalmunk arról, hogy pontosan mit is várnak tőlünk a cégek ezekben a dokumentumokban.
A digitális világban a munkáltatók gyakran kutatják a pályázók online jelenlétét is. A LinkedIn-profil, a szakmai blogok, és más közösségimédia-platformok mind hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a munkáltató teljes képet alkosson a jelöltről.
Egy professzionális LinkedIn-profil sokat elárulhat a szakmai hátterünkről, a készségeinkről és kapcsolatainkról. A rendszeres frissítések, az ajánlások és a releváns csoportokban való aktív részvétel mind-mind növelhetik a hitelességünket.
Fontos tisztában lennünk azzal, hogy a munkáltatók megnézhetik a közösségi médiában megjelenő profiljainkat is. Éppen ezért kerülendő a vitatott vagy nem professzionális tartalmak megosztása, mivel ezek negatívan befolyásolhatják a munkáltató véleményét. Lehet bármilyen profi egy CV vagy dönthetünk bármennyire mutatós, hasznos kísérőlevél minta mellett, ha közben az Instagram vagy Facebook-profilunk telis-tele van kérdéses, esetleg kompromittáló fotókkal, illetve egyéb tartalmakkal.
Az ismeretségek gyakran kulcsfontosságúak lehetnek az álláskeresés során. Az ajánlások és a szakmai kapcsolatok segíthetnek abban, hogy felhívjuk magunkra a figyelmet. Például: ha egy ismert és elismert szakember ajánl minket, az növelheti az esélyét annak, hogy behívjanak interjúra. Az ajánlások hitelességet kölcsönöznek a pályázónak, és bizonyítják, hogy más szakemberek is megbízhatónak tartják őt.
A szakmai rendezvényeken, konferenciákon való részvétel, valamint az online szakmai csoportokban való aktív részvétel lehetőséget ad a kapcsolatok építésére. A jól felépített szakmai hálózat segíthet abban, hogy értesüljünk a megüresedett pozíciókról, sőt, akár közvetlenül ajánlások útján is szuper lehetőségekhez juthatunk.
A munkaerőpiac dinamikusan változik, és a munkáltatók egyre nagyobb értéket helyeznek az alkalmazkodóképességre. Azok a pályázók, akik megmutatják, hogy képesek gyorsan tanulni, új készségeket elsajátítani és rugalmasan alkalmazkodni a változó környezetekhez, nagyobb eséllyel kerülnek interjúpozícióba.
Bizonyos iparágakban a nyelvtudás és egyéb speciális készségek nélkülözhetetlenek. A nyelvismeret különösen fontos lehet multinacionális cégeknél vagy nemzetközi piacokra fókuszáló vállalatoknál. Így egyes pozícióknál ez nemcsak előny, hanem egyenesen elvárás is lehet, tehát az ilyen készségeket mindig egyértelműen jelezzük a CV-ben. Ugyanez igaz az iparág-specifikus szoftverek, technológiák vagy módszertanok ismeretére – ezek szintén növelhetik a pályázó esélyeit.
Az interjúra való behívás csak az első lépés. A pályázónak meg is kell mutatnia, hogy valóban alkalmas a pozícióra. Az interjúzási készségek fejlesztése, a gyakorlás és a megfelelő felkészülés elengedhetetlen ahhoz, hogy sikeresen teljesíthessünk az állásinterjún.
De összességében a siker kulcsa mindig az alapos felkészülés és a részletekre való odafigyelés. Az álláskeresés során érdemes minden eszközt megragadni annak érdekében, hogy kiemelkedjünk a versenytársak közül, és végül megkapjuk a kívánt állást.
(x)
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre