Hetvenhárom éve, éppen ezen a napon indult először útjára a Széchenyi-hegyen az Úttörővasút.
1948. július 31-én Strém Péter indította útjára az első „kispirost”. Az úttörőtábor területét — Csillebércet — a párt központi vezetősége több lehetőség közül jelölte ki 1948 februárjában. Az egyik változat szerint a gödöllői kastélyban lett volna a tábor és az úttörővasút a helybéli HÉV-állomástól a kastélyig épült volna meg. Egy másik javaslat mindezek helyszínéül a Margitszigetet javasolta.
A keskeny nyomtávú (760 mm) kisvasút költségtakarékosság céljából három részletben készült el. Építését 1948. április 11-én kezdték a Széchenyi-hegyen, és a rohammunkában elkészült első három kilométeres szakaszt 1948. július 31-én nyitották meg. Egy év múlva fejeződött be a második szakasz építése a Sárvári-liget (ma Szépjuhászné) állomásig, ezt 1949. június 24-én adták át. 1950 augusztusában készült el a Széchenyi-hegy és Hűvösvölgy közötti teljes, 11,2 kilométeres pálya, melyet 1950. augusztus 19-én avattak fel, és másnap megindult rajta a forgalom. A kisvasút 1990. március 31-e óta „Gyermekvasút” néven működik. Az építés hőstetteiről a Népszava Kiadó 1948-ban még egy ifjúsági regényt is megjelentetett.
A hivatalos ideológia szerint az úttörővasút a szocialista nevelés egyik eszköze volt, s az alkotó és termelőmunkára való nevelést biztosította. Az úttörővasútra ún. problémás gyerekek nem kerültek. Fennállásának teljes idején többszörös (az 1970-es években előfordult a tízszeres) a túljelentkezés. A felvételt nyert úttörők négy hónapos oktatásban részesültek. A gyerekek a szolgálat előtt és után a hűvösvölgyi Úttörővasutas Otthonban gyülekeztek. A szolgálat 7.30-kor kezdődött. Az úttörővasutas-egyenruhába átöltözött gyerekek a névsorolvasás után rövid szakmai oktatáson, parancskihirdetésen és ünnepélyes zászlófelvonáson vettek részt. Ezután őrsönként megreggeliztek, majd 9 órakor a szolgálati vonattal valamennyi gyerek a kijelölt állomáshelyére ment. A szolgálat délután fél négyig tartott, az utolsó vonattal visszatértek Hűvösvölgybe. Az ünnepélyes zászlólevonás után a napi munka értékelése, öltözködés és vacsora következett. Szolgálattételre 14- 15 naponként került sor, iskolaidőben ezeken a napokon az úttörővasutasok igazoltan hiányoztak.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre