Elképesztő információ birtokába jutottak amerikai kutatók. Kiderült, hogy nemcsak a Titan, de annak prototípusa is felrobbant a Titanic közelében.
Stockton Rush, a Titanic-expedíciók megálmodója maga is életét veszítette idén júniusban a Titan katasztrófájánál. Rushé volt az a cég, amely az utazásokat szervezte, és ez a vállalat építtette meg a Titan kabinját is egészen forradalminak tűnő, utóbb azonban végzetesnek bizonyult ötletek alapján – állítják most amerikai tengerészeti bloggerek.
Rush ragaszkodott a titán és a szénszál kombinációjához, pedig ez a két anyag eltérő módon viselkedik nagy mélységekben, hatalmas nyomás alatt. Éppen ezért 2015-ben elkészítette a Titan prototípusát, ami valamivel kisebb volt, mint a későbbi tengeralattjáró, ám minden más részletében megfelelt annak.
Maga a gyártási folyamat is egészen döbbenetes fázisokat rejtett. A merülőkapszula orra és vége titánból készült, ezt a két darabot kötötte össze a szénszál erősítésű kabin. Hogy a két anyag tartósan egyben maradjon, napokon át kemencében „sütötték meg” a kapszulát, azt remélve, hogy a forróság örökre összekovácsolja a két eltérő anyagot.
Rush előtt csak a nehezebb és drágább titánból készítettek tengeralattjárót, ő volt az első, aki szakított a kémia és a fizika alapvetéseivel. Így egy nagyobb és könnyebb víz alatti járművet kapott, amit olcsóbb volt működtetni, ám kevésbé volt strapabíró, és gyorsabban rozsdásodott, mint társai.
Rush egy hét után próbaútra vitte a Titan mását, és útnak indította a 3900 méteres mélységbe, a Titanic felé. A modell egészen jól bírta a megpróbáltatásokat, ám 2700 méteren ugyanúgy robbant szét, mint nyolc évvel később nagyobb testvére. Rush kamerán keresztül figyelte az eseményeket, saját szemével láthatta a kudarcot. Akkor több kutató is elmondta neki, hogy hiába tervezteti át a kapszulát, az a két anyag kombinációja miatt mindig életveszélyes marad.
Rusht azonban nem érdekelték a kritikák, a prototípust ért malőrt pedig nem verte nagy dobra, így a vele együtt meghalt milliárdosoknak fogalma sem volt arról, hogy a katasztrófa kódolva volt a szerkezeti hibák miatt. Az alábbi videó mutatja be a tragédiát.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre