A D-vitamint eddig alábecsülték

Nagyon fontos, hogy kiépítsük szervezetünk megfelelő védekezését, hogy hatékonyan tudjunk küzdeni az esetleges fertőzés ellen. Dr. Bense Tamás családorvos szerint nem elég a szezonális védekezés és sok egyéb mellett a megfelelő vitaminpótlásról is gondoskodnunk kell – A D-vitamin nem csupán a csontokat erősíti, de segít az immunrendszer felvértezésében is. Azt szoktam mondani, hogy ha az ember minden nap két-háromezer egységnyi D-vitamint tabletta formájában bevisz a szervezetébe akkor már sokat segített önmagán. Csak a nyári hónapokban nem szükséges bevenni, ha eleget vagyunk a napon, egyébként mindig. Erről azonban mindenki egyeztessen a családorvosával. Kicsit alábecsült vitamin ez, pedig hatalmas támogatást adhat az immunrendszerünknek.

Egyre ügyesebbek vagyunk a vitaminpótlásban

A szakértők szerint a 2000 nemzetközi egység napi szükségletből táplálkozással csak mintegy 80-at tudunk biztosítani. Az őszi, téli évszakbaban a felmérések szerint Magyarországon 10-ből 9 embernél alakul ki D-vitamin hiány. Ugyanakkor a 4-5 évvel ezelőtti adatokhoz képest háromszorosára nőtt a D-vitamin szedésének mértéke hazánkban, aminek előnye, hogy ez a vitamin hozzájárulhat a szervezet betegségekkel szembeni védekezőképességéhez is – írják a semmelweis.hu-n.

Fotó: Shutterstock

Klinikai adatok bizonyítják a hatékonyságát

Dr. Merkely Béla, a Semmelweis Egyetem rektora közösségi oldalán hívta fel a figyelmet a D-vitamin fontosságára. – Léteznek olyan klinikai adatok, melyek rámutattak, hogy a D-vitamin hiányban szenvedők jobban kitettek a Covid-19 vírusfertőzésnek. Ez a vitamin ugyanis hozzájárulhat a szervezet betegségekkel szembeni védekezőképességéhez is, továbbá a felső légúti betegségek és a SARS-CoV-2-fertőzés elleni védekezésben is pozitív hatása lehet, különösen a leginkább veszélyeztetett és leginkább D-vitamin hiányos idősebb korosztály körében – írta a facebookon, de hozzátette, hogy a vitamin pótlása mellett a maszkhasználat, a kézmosás és a távolságtartás is rendkívül pontosak a világjárvány idején.

Müller Cecília: a D-vitamin hozzájárulhat a fertőzés leküzdéséhez

Az országos tisztifőorvos, Dr. Müller Cecília az operatív törzs napi tájékoztatóján beszélt arról, mennyire fontos a megfelelő vitaminpótlás. – Több szakirodalomban megjelent, hogy a D-vitamin jelentősen hozzájárulhat a fertőzés leküzdéséhez. Mivel a magyar lakosság D-vitamin bevitele alapesetben is alacsonyabb a kívántnál, főleg az őszi-téli időszakban, ezért már nyár végétől különösen javasolt odafigyelni a D-vitamin bevitelre. Általában napi 2 ezer egységre van szükség. Valakinél viszont ennél többre vagy kevesebbre van szükség, ezért mindenki egyeztessen a családorvosával – javasolta Müller Cecília.

Fotó: Shutterstock

Sok zöldség kevés disznóhús

Dr. Bense Tamás családorvos szerint az étkezés is kiemelten fontos az immunerősítésben. – Az étkezésünknek kellően vegyes és rendszeresnek kell lennie, hogy ne gyengüljünk le, együnk sok zöldséget, gyümölcsöt, rostokat, tojást és halat. Ez utóbbi olyan zsírban oldódó vitaminokat tartalmaz, ami elengedhetetlen az egészséges életmódhoz. Próbáljuk úgy felépíteni a heti menüt, hogy legalább négyszer halat együnk, a többi napon csirkét, nagyon kevés disznó és vörös húst – magyarázta Dr. Bense.

Hogy jutunk D-vitaminhoz?

  • Ha napozunk
  • Ha zsíros halat, tojássárgáját, tejtermékeket, margarint stb. fogyasztunk (a szervezet számára szükséges mennyiséghez azonban az élelmiszerekben nincs elég)
  • Tabletta formájában

A D-vitamint pótolni kell
Fotó: Shutterstock