Csak győzzünk kiigazodni az interneten terjedő információcunamiban, amiben sorra jönnek a tippek, hogy mit is sportoljon az, aki hátfájással küzd. Többnyire a kiegyensúlyozott, a gerincet nem terhelő, ugyanakkor azt jól átmozgató mozgásformák azok, amelyek valóban segítenek, de a hirtelen és erőteljes mozdulatokkal, túlzott előre- vagy hátrahajlásokkal, folyamatos merev testtartással járó sportok nem ajánlottak. Nézzük, mi az, amit igen, és mi az, amit ne végezzünk, ha gerincproblémáink vannak.

Óvjuk a gerincünket (Fotó: Facebook)

Kerékpározás

Gerinc szempontjából nem előnyös választás. A biciklin ülve a hétköznapokban is jellemzően túlterhelt gerincszakaszt még intenzívebb terhelés éri. Biciklizés közben a nyaki gerincszakasz terhelése is fokozódik a mereven előre helyezett fejtartás miatt, ráadásul a gerincoszlop melletti izmok folyamatosan feszülnek.

Kocogás, futás

Gerincünk szempontjából jelentős különbség van a kocogás és a futás közt. A rendszeres könnyű kocogás jót tesz a mozgásszervi problémákkal küzdőknek. A futás ezzel szemben a sarok erőteljes talajhoz ütésével jár, ilyenkor a normális terhelés többszöröse éri gerincünk alsó szakaszát, ami bizony hosszú távon jelentősen ronthat az állapotán.

Séta, nordic walking

Hasznos mozgásformák hátfájásra, különösen egyenetlen talajon, erdőben vagy földúton. Általában jótékony hatással vannak mind az akut, mind a krónikus derékfájdalomra. A nordic walking a karokat is bevonja a munkába, átmozgatja a teljes testet.

Hasznos mozgásformák hátfájásra, különösen erdőben vagy földúton. (Fotó: Shutterstock)

Úszás

Az egyik legjobb sport a gerincproblémával küzdők számára is. A vízben tehermentes környezetben mozgatjuk át a hátunkat, és erősíthetjük a gerinc melletti izmokat. Arra kell figyelni, hogy nem szerencsés a vízből folyamatosan kiemelt fejjel úszni, mert a merev fejtartással együtt jár a nyaki izmok tartós feszülése.

Tánc

Javítja a tartást, átmozgatja a teljes testet, azaz rendelkezik mindazon előnyökkel, amelyek a gerincproblémákkal küzdők számára sporttá minősíti ezt a szórakozást. Az amatőr társas- vagy modern táncok kiegyensúlyozott fiziológiás terhelés alatt tartják a gerincet, de például a balett már komolyabb műfaj.

A rúdtánc nehéz sport (Fotó: Shutterstock)

Tenisz

A tenisz tiltólistás az erős csavaró mozdulatok, a hirtelen, megterhelő sprintek miatt, ráadásul jellegzetes „féloldalas” sport. Az egyik testoldalt jóval erőteljesebben terheli, mint a másikat, így a két oldal közti izomegyensúly megbomlásához, gerincproblémák kialakulásához, vagy azok súlyosbodásához vezethet.

Jóga

A jóga az elmúlt években szédítő karriert futott be, gerincproblémákkal küzdők számára gyógymódként is ajánlják a mozgásterapeuták. Ugyanakkor csak szakemberrel jógázzunk, ha fáj a gerincünk, mert az erőteljes nyújtó- és gerinccsavaró gyakorlatai a legtöbb mozgásszervi probléma esetén kifejezetten ártalmasak, sőt, ha a kivitelezés nem pontos, az egészséges gerincet is képesek károsítani. Az adott betegségtől, az oktató szakmai tudásától, illetve a végrehajtás precizitásától függ, hogy használ-e, vagy árt a gyakorlat.