Hosszú évek óta megtörhetetlen a mediterrán diéta uralma az egészséges étrendek versenyében, most azonban komoly vetélytársat kapott: az északi diétának keresztelt trend legalább annyira egészséges, mint déli rokona, és még további előnyök is kapcsolódnak hozzá – írja a Daily Mail.

A skandináv vidékekről érkező északi étrend alapját is a gyümölcsök, elősorban a bogyós gyümölcsök, a zöldségek, a teljes kiőrlésű termékek és a halak adják, míg a tejtermékek, valamint a disznó- és baromfihús csak ritkán kerülnek fel a menüre. A diéta kulcsa azonban a szezonalitás: a trend követői mindig az évszaknak megfelelő, akkor termő gyümölcsökből, zöldségekből készítik el ételeiket. Így bár a mediterrán és az északi diéta alkalmazói is nagy mennyiségű omega-zsírsavat fogyasztanak a sok halas fogás révén, a skandináv verzió a környezetet is jobban kíméli.

 

Fotó: Pixabay

Lola Biggs dietetikus szerint az is az északi verzió mellett szól, hogy a hidegebb, mégis változatosabb klímán sokkal többféle zöldség-gyümölcs terem meg, például jóval szélesebb a gyökérzöldség-választék, a bogyós és nagy magvas gyümölcsök tárháza, illetve a skandináv konyha nagy előszeretettel fermentál, akár tejtermékeket vagy halat is – ezzel az emésztőrendszer egészségéért is komoly erőfeszítéseket tesznek. Mindezekkel pedig a szív egészségének megőrzését segítik elő, míg a mediterrán diéta főképp antioxidánsokban gazdag, viszont a friss termései hamarabb romlanak a nagy melegben.

Azzal, hogy az északiak szezonális gyümölcsökre és zöldségekre húzzák fel az étkezésük megtervezését, spórolnak is, hiszen így a helyben megtermelt, növényvédő és tartósítószerekkel nem kezelt termékeket vásárolják, mikor épp széles a kínálat. Mivel a legtöbb zöldség és gyümölcs fagyasztva is megőrzi a tápértékek javát, érdemes ebben is az északi példát követni: a szezonban alacsonyabb áron bevásárolhatjuk kedvenc termékünket, amit aztán lefagyasztva később is élvezhetünk.

 

Fotó: Pixabay

Ami számunkra, magyaroknak nehézséget jelenthet az északi diéta követésében, az a széles halválaszték, amely a skandinávoknak rendelkezésére áll ugyan, de idehaza csak igen borsos áron lehetne hozzájutni. Jó hír azonban, hogy az olajos halkonzervek, legyen szó lazacról, heringről, makréláról vagy szardíniáról, megfelelően helyettesítik a frissen kifogott vadvízi halakat, mivel az omega-3-zsírsav szinte ebben az esetben is magas, és ezeknek a haltermékeknek az ára is kedvezőbb.

Tamara Willner táplálkozásszakértő szerint az is nagyon fontos elem, hogy a feldolgozott élelmiszerek aránya nagyon alacsony ebben az étrendben: kerülik az édességeket, a csokoládét vagy éppen a szénsavas üdítőket. A szénhidrátot is inkább teljes kiőrlésű péktermékeken, hüvelyeseken, magvakon és más, rostban gazdag élelmiszereken keresztül juttatják a szervezetükbe. Ezek a termékek nemcsak jobban telítenek, de az áruk sem vészes.

A szakértők megfigyelései szerint az északi étrendet követők körében jóval kisebb a keringési betegségek vagy a 2-es típusú diabétesz kialakulásának esélye, csökken a szervezetben felhalmozódó rossz koleszterinek szintje, erősödik az immunrendszer, és az egyes daganatos betegségek veszélye is alacsonyabb.