Olykor hetekkel a Covid után is gyengék vagyunk, ami megnehezíti a mindennapokat. Mely tünetek ezek és mit lehet tenni, ha nem múlnak? Fertőzünk még? Érdemes orvoshoz fordulni, vagy elmúlik magától? Ezekre a kérdésekre kerestük a válaszokat.

Mi az a poszt-Covid-szindróma?

A poszt-Covid-szindróma azon tünetek összessége, amelyek a koronavírus-fertőzés után fennmaradnak, és általában négy héten túl húzódnak. Általában azokra a fertőzöttekre jellemző, akik egy már meglévő betegségben szenvednek, például szív- vagy légúti nehézségekkel küzdenek. Ezek a tünetek szerteágazóak, így felléphet légszomj, heves szívverés érzése, szédülés vagy alvásprobléma is. A szindróma esetén sajnos a betegség során elvesztett ízlelés és szaglás sem jön vissza hamar. Azonban az ártalmatlannak tűnő fáradékonyság is maradványtünet lehet, annál is inkább, mert ez a vezető a poszt-Covid-tünetek közt. Sokan tapasztalnak hajhullást, ízületi fájdalmakat, köhögést és fülcsengést is.

Hogyan tovább?

Ha gyanúsan sokáig fennmarad valamilyen, a fertőzés előtt nem jelen lévő tünet, akkor érdemes Covid-szűrővizsgálatok mellett dönteni, de egy háziorvossal való beszélgetés is választ adhat néhány fontos kérdésre. Ha a légzésünk terén maradt fennálló probléma, vagy mellkasi fájdalom és köhögés kíséri napjainkat, mindenképpen jelezzük orvosunknak! Ilyen esetben a tünetek kikérdezése után a szakértő továbbküldhet minket tüdőgyógyász szakorvoshoz, vagy vitaminokat és étrendbeli változtatást is javasolhat.

Fotó: Shutterstock

Mit tegyünk immunrendszerünk egészségéért?

Erősítsünk a B-vitaminok családjával!
Ha szédülünk és úgy érezzük, hogy gondolkodásunk is lassabb, B-vitaminok segítségével segíthetünk a helyzeten. Különösen a B1-, B6- és a B12 azok, amik hatásosak lehetnek. Ez a szaglás és ízlelés visszatérésében is segítségünkre lehet. A teljes kiőrlésű gabonából készült péksütemények, a marhahús, a máj és a hüvelyesek fogyasztásával tüneteink fokozatos javulásnak fognak indulni.

Mozogjunk!

Ez esetben nem a szó hagyományos értelmében vett edzést javasoljuk, hanem érzékszerveink tudatos működtetését. Ha szaglásunk és ízlelésünk továbbra is csak halvány emléke önmagának, napi pár alkalommal szagolgassunk és ízleljünk meg egy-egy általunk jól ismert erősebb ízt, például narancsot és annak levét, hagymát a hagymás kenyéren, de akár kedvenc parfümünk szagolgatásával is próbálkozhatunk, így emlékeztetve szervezetünket arra, hogy hogyan kell ezt csinálni.

Gondoskodjunk a vitaminok és ásványi anyagok beviteléről!

Ugyan már volt szó a B-vitaminok családjáról, ez a csoport korántsem meríti ki az összes vitamint, ami ajánlott a koronavírus után. Az A-, C-, D- és E-vitaminok is különösen hasznosak, nem is beszélve a szelénről, a cinkről, a vasról és a magnéziumról. Ha minddel feltöltjük szervezetünket, a fennmaradó tüneteknek nem lesz más választása, mint hátrahagyni minket.

Figyeljünk a helyes táplálkozásra!

A táplálkozás akkor is rendkívül fontos, ha egészségesek vagyunk, betegség után pedig különösen! A koronavírus maradványtünetei esetében a zöldségek, a gyümölcsök, illetve a tejben és a húsban megtalálható fehérjék gyorsítják gyógyulásunkat. Azonban ha a tünetek az emésztőrendszerünket sújtják, nem ilyen egyszerű a dolgunk. Ilyen esetben kerüljük az édes és fűszeres ételeket, a szénsavas italokat és a konzerveket, hiszen mindegyik megbolygathatja a gyomrunkat. Ez esetben a magas rosttartalmú zöldségek és gyümölcsök is kerülendők, mert feleslegesen gyorsítják fel az emésztést.

Pótoljuk az antioxidánsokat!

Az antioxidánsoknak is elengedhetetlen szerepük van szervezetünk életben tartásában. Nincs ez másképp a koronavírus-fertőzés után sem, így csak jót teszünk magunkkal azzal, ha antioxidánsban gazdag ételeket fogyasztunk. Ilyenek a gránátalma, a dió, a bogyós gyümölcsök és a zöld tea is.