„Naponta a belső városmag felé 1 millió ember érkezik autóval, akár naponta többször is. Növekedik a nyomás és erre választ kell keresni – szögezte le Fürjes Balázs Budapestért és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár, a Budapest Fejlesztési Központ és a Portfolio Vasút a Duna alatt című konferenciáján.

Az agglomerációból naponta 1 millió autó érkezik

”Ki kell mondanunk, hogy ma a közösségi közlekedés nem elég vonzó„ -folytatta, majd hozzátette, hogy az emberek kétharmada, akik naponta közlekednek az agglomerációból Budapestre, autóval jön, és nem tömegközlekedéssel. Ebből is fakadnak a dugóg – bár Budapesten belül is lehetne előreláthatóbban végezni a felújításokat, főleg, hogy volt egy másfél éves pandémia. Akkor ezeket a felújításokat is el lehetett volna végezni, mennyivel jobban jártunk volna” – mondta Fürjes Balázs, és azt is vázolta, hogy a kormány, amikor Budapest közlekedését fejleszti, három egyszerű cél tart szem előtt: kevesebb legyen a dugó, tisztább legyen a levegő, és a budapestiek gyorsabban és kényelmesebben juthassanak el A-ból B-be.

 

16 új megálló, óránként 4 vonat

A vasúti alagút világosan illeszkedik a 20 éves, átfogó Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiába, amely egy 20 éves, 4000 milliárd forintos projekt, többségében EU-s forrásokból, amiből 1200-1500 milliárd forint már biztosított. Ennek keretében többek között 16 hiányzó megállót építenek, a meglévő vasutakat felújítanák, és a járműparkot is fejlesztenék. A cél, hogy minden állomásról óránként legalább 4 vonat induljon Budapestre, amelyekkel legalább 3 metróvonalat el lehessen érni. Kétszereződjön meg a budapesti-elővárosi vasútforgalom – ma naponta félmillióan használják – amivel 1 millióra növelhető a használók száma. Mindezt egyetlen bérlettel vagy jeggyel lehessen igénybe venni.

Mélyállomás lesz a Déli pályaudvar

A tervezett 4,5 km hosszú, kétvágányú alagút nyomvonala érinti majd a Széll Kálmán tér térségét, így a Déli pályaudvar vasúti mélyállomás formájában a föld alá költözhet, kijárattal a Széll Kálmán tér és a Magyar Jakobinusok tere felé. Több mint 15 hektár terület szabadulhat fel a sínek és az üzemi területek fogsága alól. A helyükön minőségi zöldfelület, nagy közpark, játszóterek, középületek jöhetnek létre.

A fő kijárat a Széll Kálmán téren lenne

A fejlesztés részleteiről Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója beszélt. Emlékeztetett rá, hogy a budapesti vasúthálózat kapacitása elfogyott. Az alagútprojekt előkészítése során úgy döntöttek, hogy a fő kijárat a Széll Kálmán téren lenne, a hátsó kijárat már majdnem a Délinél. Megszűnne az alagút a Postapalotánál. A koncepció Budán nem számol köztes megállóval, a Duna alatti alagút teljesítménye így a legnagyobb. Az alagút kétvágányos lenne, a Széll Kálmán tér alatt 4 vágányosra bővülne. A Déli pályaudvar a felszínen megszűnne, a pesti oldalon megmaradna a Nyugati a felszínen (is), a föld alatti vágányok a Dózsa György útnál jönnének a felszínre.  

Építészeti tervpályázatot hirdetnek Nyugati környezetének kialakítására

Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója Facebook posztjában kiemelte, hogy mivel a Duna-alagút tovább erősíti a ma is legforgalmasabb pályaudvar szerepét, ezért építészeti tervpályázatot hirdet a BFK a Nyugati és környezete kialakítására.  

A tervpályázat tervezési programjának része

  • Új mélyállomás és felszíni, fedett peroncsarnok
  • Műemléki csarnok új funkciókkal
  • Megújuló aluljáróterek
  • Nyugati tér köztérként átformálva
  • A felszabaduló vasúti területeken ökológiai és rekreációs célú zöld közterületek
  • Új közúti, gyalogos és kerékpáros kapcsolatok a XIII. és VI. kerület között, valamint a vasút mentén
  • Új beépítési terv a Podmaniczky út mentén