A magyar sofőrök döntő többsége katasztrofálisnak tartaná, ha Magyarország is csatlakozna az Oroszország ellen tervezett Európai Uniós olajembargóhoz, mivel az az üzemanyagárak drasztikus emelését eredményezné, ami magával hozná minden szállított áru drágulását, és ez már nem csak az autósokat érintené.

Szidják a magyar autósok Brüsszelt az olajembargó miatt, miközben örülnek a magyar benzinárstopnak Fotó: Metropol/KB

A Metropol által megkérdezettek azt is jól érzékelik, hogy az embargó nemcsak horribilis drágulást hozna, hanem benzinhiányt is eredményezne, hiszen a magyar olaj kétharmada Oroszországból érkezik, így enélkül az összeomlás szélére kerülne a magyar gazdaság. Sokan rámutattak, hogy ez korlátozásokat, szigorúan megszabott fejadagokat jelentene, ami a személy- és árufuvarozók munkáját is ellehetetlenítené. Ezért is örülnek annak, hogy Orbán Viktor határozottan kiáll a hazai érdekek mellett.

Mit szól az olajembargóhoz?

Egy egyszerű kérdéssel fordultunk az utca emberéhez, ezeket a válaszokat kaptuk.

Nekünk annyi, az biztos. 7-800 forintos üzemanyagárat nem hiszem, hogy ki fogjuk tudni fizetni, megtermelni” – mondta lapunknak egy budapesti taxis.

Mint vállalkozó, eléggé sérelmezem a dolgot. 700 forint feletti árral lehet számolni, hát ez bőven a másfélszeresét fogja jelenteni, és nagyon meg fogja nehezíteni a munkánkat. És nem csak nekünk, mindenkinek. Nem csak az lesz a fő probléma, hogy drágulás lesz, hanem hogy nem lesz a kutakon, fejadag lesz. ” – mondta Roland.

A magyar kormány a múlt héten döntött úgy, hogy az élelmiszerekkel együtt újabb két hónappal, július 1-jéig meghosszabbítja a benzinárstopot. A legtöbb hazai autósnak ez fix 480 forintos literenkénti árat jelent, miközben másutt lassan már az ezerforintos, eddig elképzelhetetlen csúcsot ostromolja a benzinár. Már a leggazdagabb európai országokban is arra készítik fel a lakosságot, hogy a közelgő gazdasági válság miatt meg kell húzni a nadrágszíjat.

Annyi bizonyos, hogy az autótartás luxus lesz, és nemcsak nyugaton

Két hete Romániában alakultak ki kaotikus jelenetek a benzinkutakon, miután elterjedt a pletyka, hogy az üzemanyagok literenkénti ára 10 lej, azaz átszámítva 750 forint közelébe kúszik. A németek a töltőállomásoknak fizetett árkiegészítésben gondolkodnak, a britek pedig a valaha volt legnagyobb üzemanyagadó-csökkentésről döntöttek. Mindeközben Magyarországon a benzin és a gázolaj a maximalizált árak miatt a legolcsóbbak között van az Unióban.