9 hónap alatt 6 halott: egyre több az elektromos roller Budapesten is, rendezni kell a helyzetüket!

Egyre több elektromos roller van Budapest utcáin, amivel egyenesen nő a rolleres balesetek száma is.



Megosztás
Szerző: WM
Létrehozva: 2025.02.15.
Módosítva: 2025.02.18.
statisztika főváros elektromos roller baleset

Az elmúlt években egy új szereplő jelent meg a közlekedésben, méghozzá a rolleresek. Nyugodtan kijelenthetjük, hogy robbanásszerűen terjedt el az új közlekedési eszköz, ami azt is eredményezte, hogy a mai napi nincsen rendesen szabályozva a rollerrel való közlekedés. Az elérhető statisztikák szerint 100 ezernél is több elektromos roller van ma az utakon, ami komoly kockázatot jelent.

elektromos roller
Sokan ész nélkül és megfelelő védőruházat nélkül száguldoznak az elektromos rollerükkel Fotó: Bencsik Ádám / mw archív

Azt viszont a budapestiek is napról napra tapasztalják, hogy rengetek a szabálytalanság és a baleset.  Éppen ezért tavaly júliusban meghozták azt a döntést az illetékesek, hogy a rolleresek számára is kötelező lett a gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) megléte. Ezzel ugyanis nemcsak a rolleres, de az autós, illetve a közlekedés egyéb résztvevői is jól jártak, mert nagyobb kár esetén a biztosító állja a baleset által okozott kár összegét. 

Konkrét számok

Kíváncsiak voltunk, hogy az elmúlt egy évben hány rolleres baleset történt, ezért a BRFK-hoz fordultunk adatigénylésért. A Budapesti Rendőrfőkapitányság gyors válaszában a KSH-hoz irányított minket, és felhívták a figyelmünket, hogy egyelőre nem vezetnek külön rolleres statisztikát. Mikromobilitási eszközként fogjuk megtalálni, amit keresünk, ebbe beletartozik a roller, a segway és egyéb új kisméretű jármű.

A KSH is 24 órán belül megküldte válaszát, amiben felhívták a figyelmünket, hogy tavaly óta vezetnek ilyen jellegű statisztikát, és jelenleg csak a 2024-es év első harmadára van adatuk. Az egész tavalyi éves statisztika márciusra várható. A 2024. januárjától szeptemberéig terjedő időszakban a következőképpen alakultak a mikromobilitási eszközt használók sérülései:

  • Összesen 669 mikromobilitási eszközzel elszenvedett vagy elkövetett balesetet regisztráltak a hatóságok. 
  • Ebből 231 esetben volt súlyos és 432 esetben volt enyhe sérülése a balesetben résztvevőnek.
  • 6 esetben történt halálos kimenetelű baleset.

Elektromos roller-tippek a rendőrségtől

A rendőrség szerint sokszorosan összetett, miért balesetezhetnek ilyen gyakran a rolleresek. Mutatjuk a BRFK tippjeit, hogy előzd meg rolleresként a balesetet!

  • Figyelj az út állapotára! Az úttest (kerékpárút) széle számos helyen göröngyös, azokon úthibák, hézagok, síkból kiálló csatornafedelek lehetnek, melyekkel a rollerek kis átmérőjű kereke nem tud biztonságosan megbirkózni, és a jármű irányítása feletti uralmat könnyet el lehet veszíteni.  
  • Gyakorolj, de óvatosan! A roller magas súlypontja miatt igen instabil, lassítási képessége (a magas súlypont és annak az első tengelyhez való közelsége miatt) pedig kicsi, amelyekhez hozzá kell szokni, és a vezetési módot ehhez kell igazítani. Amennyiben gyakorlásra van szükség, azt csak forgalommentes helyen tegyük.  
  • Ne a rolleren randizz! Az ilyen járművekkel utas nem szállítható. Az instabilitásuk miatt pedig nem célszerű velük nagyobb méretű tárgyat szállítani.  
  • Vigyázz, csúszós! A rollerrel vizes útfelületen történő közlekedés fokozottan balesetveszélyes. Kifejezetten veszélyes párhuzamos, egymás mellett lévő lábbal állni rolleren, mert egy intenzív fékezésnél a vezető könnyen kibillenhet az egyensúlyából.  
  • Szinte már megszokott látvány, hogy a budapesti éjszakában ittas rolleres száguld. Az alkoholfogyasztási tilalom a roller vezetésére is vonatkozik, nemcsak az autósokra. Ezt tartsd szem előtt!  

Frissítés: cikkünk megjelenése után az adatokat szolgáltató KSH az alábbi pontosítást küldte lapunknak:

·  A 9 hónapos időperiódusban Budapesten 1 halálos kimenetelű baleset történt mikromobilitási eszközökkel, a 3 halálos baleset országos adat (Budapestet beleértve).  

·  Mikromobilitási eszköznek a kis és nagy teljesítményű motoros rollerek számítanak, amelynek nem része az elektromos rásegítésű kerékpár. Az elektromos rásegítésű kerékpárok okozta balesetek a továbbiakban nem kerülnek feltüntetésre.

·  „Összesen 669 mikromobilitási eszközzel elszenvedett vagy elkövetett balesetet regisztráltak a hatóságok.” - az elektromos rásegítésű kerékpárok nélkül a 9 hónapos időperiódusban Budapesten összesen 116 balesetet okoztak mikromobilitási eszközökkel, országos szinten pedig a balesetek száma 305 volt (Budapestet beleértve).

·  „Ebből 231 esetben volt súlyos és 432 esetben volt enyhe sérülése a balesetben résztvevőnek.” - az elektromos rásegítésű kerékpárok nélkül a 9 hónapos időperiódusban Budapesten összesen 51-en szenvedtek súlyos és 103-an könnyű sérülést mikromobilitási eszközökkel, míg országos szinten súlyosan 157-en, könnyen 283-an sérültek meg (Budapestet beleértve).

·  „6 esetben történt halálos kimenetelű baleset.” - az elektromos rásegítésű kerékpárok nélkül a 9 hónapos időperiódusban Budapesten 1 halálos kimenetelű baleset történt mikromobilitási eszközzel, míg országos szinten összesen 3 halálos kimenetelű baleset történt (Budapestet beleértve).

 









Top hírek





Hírlevél-feliratkozás