A Gazdaságfejlesztési Minisztérium szakmai támogatása mellett a Gazdasági Versenyhivatal 2023. július 1-jén indította el az online árfigyelő rendszert.
Az árfigyelő az elmúlt hónap tapasztalatai alapján rendkívül hatékonynak bizonyult, kíméletlen versenyt generált az áruházláncok között, így jelentős részben ellensúlyozta az élelmiszerárstop kivezetésének hatásait.
2023 júliusában a 62 termékkategória termékeinek átlagárai átlagosan 7,7%-kal mérséklődtek annak eredményeként, hogy egy hónap leforgása alatt 53 termékkategóriában csökkentek az árak. Az élelmiszerárak csökkenésének júliusban 0,7 százalékpontos inflációcsökkentő, illetve 2 százalékpontos élelmiszer-inflációt csökkentő hatása lehetett a KSH inflációs fogyasztói kosarának súlyait figyelembe véve.
Az elmúlt hónapban legnagyobb mértékben a spagetti ára esett vissza, közel 15%-kal. Több mint 14%-kal csökkentek a zöldségárak, ezen belül több zöldség (zöldpaprika, étkezési újburgonya, kelkáposzta, fokhagyma, paradicsom, karfiol) ára 20% körüli vagy azt meghaladó mértékben. A gyümölcsök ára átlagosan több mint 7%-kal mérséklődött, de például az alma és a narancs 20%-kal lett olcsóbb. A kenyerek, a margarin, a sertészsír és a tejtermékek árai átlagosan 10%-kal mentek lejjebb július végére az árfigyelő indulásától számítva. A húsok közül leginkább a pulykamell ára csökkent, közel 11%-kal, míg a csirkeszárny ára több mint 6%-kal mérséklődött. Az árak csökkenését a kormányzat által június 1-jétől elindított kötelező akciózás is támogatta, amelynek mértékét a Kormány augusztus 1-től 15%-ra emelte.
az elmúlt egy hét során mindössze 0,7%-kal emelkedtek az online platformra kötelezően szolgáltatandó 62 termékkategória termékeinek átlagárai. Az árak emelkedése a kormányzati intézkedéseknek köszönhetően tehát mérsékelt volt, ugyanis 32 termékkategóriában tovább mérséklődtek az átlagárak az elmúlt egy hét folyamán is: leginkább a tojás, a finomliszt, a zöldpaprika és a karfiol árai csökkentek. Ráadásul a legkedvezőbb árakat nézve a hatósági árhoz képest a liszt ára 52%-kal, a napraforgó étolaj ára 40%-kal, a tojás ára 38%-kal, a burgonya ára 27%-kal lett olcsóbb.
Az online platform népszerűségét bizonyítja, hogy elindulása óta több mint 910 ezer látogatója volt, és összesen közel 63 millió letöltés történt az oldalon. A szabadszavas keresések száma megközelíti a 385 ezret, amelyek során a látogatók júliusban leggyakrabban a tej, csirkemell, sajt, vaj és tejföl szavakra kerestek, míg augusztus elején az árstopok kivezetését követően a cukor, a csirkemell, a tej, a liszt és az olaj szavakra történt a legtöbb keresés.
Az árfigyelő hozzájárul a családok megvédéséhez, hiszen elkezdte letörni az élelmiszerárakat, a multikat árcsökkentésre kényszeríti, így jelentősen segíti az infláció egy számjegyűre csökkentését.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre