Az elmúlt években teljesen elkoptak Budapest-szerte a záróvonalak, a zebrák és a sávokat jelölő terelővonalak.
Ezzel nemcsak az autósokat keverik balesetveszélyes helyzetekbe, hanem a gyalogosok életét is kockáztatják. A Kreszprofesszor segítségét kértük ki abban, hogy kinek a felelőssége, hogy ez a helyzet előállt.
„Én már évek óta szajkózom, hogy le vannak kopva. Elsősorban ez a záróvonalat érinti, illetve a terelővonalat, ahol kanyarodnak a sávok, és ezért véletlenül átlógunk a másik sávba. Sok helyen még a zebra felfestés is lekopott, olyan helyen is például, mint a lámpás kereszteződésekben, ahol nem kötelező elhelyezni a zebra táblát. Amíg a lámpa működik, addig jó, de hogyha sárgán villog, akkor szegény gyalogosok meg az autósok se tudják, hogy ott gyalogosátkelőhely van” – nyilatkozta lapunknak Pető Attila, a Kreszprofesszor.
A 11/2001. KöViM rendelet szerint: „Az útburkolati jeleket tisztán, jól látható állapotban kell tartani. Ahol ezek a követelmények nem teljesülnek, az útburkolati jeleket fel kell újítani. Különös gonddal kell megítélni azoknak az útburkolati jeleknek a felújítási gyakoriságát, amelyek kötelezettségekre hívják fel a járművezetők figyelmét.”
„Tehát jogszabály kötelezi a közút kezelőjét arra, hogy nem lehetnek ilyen lekopott útburkolati jelek. Mindig szokták cseszegetni az autósokat, ha átmegy a záróvonalon, büntetést osztanak ki a számukra. Eközben nem láthatóak a vonalak rendesen. Ha jön egy külföldi vagy egy vidéki, ő honnan tudná, hogy merre kell menni, sokszor csak a szerencse menti meg őket a balesettől. Nem tudom, hogy ezen miért spórolnak, sokszor festenek fel például mozgássérült-parkolókat, ami persze fontos, de közlekedés szempontjából ez nem okozhat balesetet. De a hiányzó terelővonalak, záróvonalak, zebrák igen” – tette hozzá a szakember.
„3 felelőse lehet az utak rendben tartásának: az országos Magyar Közút Nonprofit Zrt., a Budapest Közút Zrt., és vannak önkormányzati kezelésben lévő utak is” – tette hozzá Pető Attila.
A fővárosban a legtöbb forgalmasabb út, amelyen tömegközlekedési eszközök járnak menetrendszerűen, azok a fővárosi Közút kezelésébe tartoznak. Ám úgy tűnik, hogy számukra a biciklisávok felfestésére van alapanyag, a terelővonalak és zebrák rendben tartására nincsen. Önkormányzati kezelésbe tartoznak általában a kisebb mellékutak, amelyek a kerület határain belül találhatóak. Ráadásul a Karácsony Gergely nevével fémjelzett biciklisávok, amelyeket két éve festettek fel, máris szörnyű állapotban vannak. Lehet, hogy nem festeni kellett volna, hanem rendes bicikliutakat építeni?
Az Országos Közút kezelésébe pedig főleg azok az utak tartoznak bele, amelyek részt vesznek az országos közlekedésbe való becsatlakozásban, ilyenek például a Liszt Ferenc repülőtérre vezető út, vagy éppen az M0-s autóút újpesti felhajtója a Váci út és az M0-s között.
Megkérdeztük a budapestieket, hogy milyen állapotok uralkodnak a felfestések terén Budapesten, és szerintük ki lehet ezért a felelős.
„Tényleg le vannak kopva, itt volt egy gyalogátkelőhely például a villamosmegállóhoz, és lekopott teljesen. 3 éve küldözgetjük a BKK-nak és az önkormányzatnak a petíciót, hogy ugyan tessék már visszafesteni, mert életveszélyes átkelni. Nem képesek visszafesteni” – árulta el Sas Ferencné.
„Valóban le vannak kopva. Aztán van ez a biciklisáv, maga a sáv és a felfestése is tragédia. Nem lehet közlekedni tőle. Azt persze fel bírták festeni, a záróvonalakat nem” – mondta el László a lapunknak.
„Karácsony úr, ennyi! Látom, hogy létezik, de most már dolgoznia is kellene. Ugyanis annak kellene foglalkoznia ezzel a problémával, akinek ez a munkája” – nyilatkozta nekünk István.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre