Eszéken süllyedt el az első pesti gőzhajó

Kétszáz éves múltra tekint vissza a gőzhajózás története. Legelőszőr a Carolina névre keresztelt hajó szelte a Duna habjait.



Megosztás
Szerző: Metropol
Létrehozva: 2020.11.04.
Carolina gőzhajó

„A múlt héten különös Hirdetés által Pesten Budán közönségessé tétetett, hogy Bernard Ur, és Társaságának Gőzhajója itten a’ Dunán tsinos készületü Gondolát fog vontatni, és naponként bizonyos órákban a’ Vendégeket Pestről Budára a’ Vizi városba, a’ Tsászár fördöhöz, és O-Budára szállítani.” (Hazai ’s külföldi Tudósítások, 1820. július 8.)

Közkincs

Elmés találmánynak tartották az urak

Bernhard Antal pécsi polgár, az eszéki révvám bérlője 1816-ban álmodta meg az első magyar gőzhajó terveit, melynek építéséhez Sellyén, a Dráva partján kezdett hozzá. Egy évvel később, 1817. május 2-án az előkelőségeknek is megmutatták a hajót, akik „elmés találmánynak” tartották a hajót.

A császár feleségéről nevezték el a Carolinát

A császár feleségének nevéről Carolinának elnevezett gőzhajó első útjára 1818-ban került sor, amikor 15 kilométeres utat tehetett meg a Duna-csatorna kikötőjéből indulva egészen Pestig. Az első menetrendszerű járatra két évet kellett várni, ekkor (1820. július 16-án), a Carolina a mai Vigadó tértől a Bomba, azaz a mai Batthyány térig, majd Óbudáig hajózott. A távot alig 1 óra 52 perc alatt teljesítette. Az utasok nem magán a hajón, hanem az utána kötött 50 személyes dereglyében utaztak.

Közkincs

Olcsóbb volt, mint a híd

A járat csak november 20-ig működött, mert kevesen használták. A gyér érdeklődést az indokolta, hogy a hajóhídon az átkelés olcsóbb volt, mivel a hídvámot a Carolina (nem nemes) utasainak is ki kellett fizetniük. Bernhard 1821-ben a hajót visszavitte Eszékre, ahol 1822-ben elsüllyedt.

 

Műszaki adatok

Hossza: 13,37 méter, Szélessége: 3,16 méter, Merülése 1,02 méter Teljesítmény: 17,7 kW volt Súly: 72 mázsa Átlagsebessége: 10 km/óra

 

 

Tudta?

  • A hajó teste jó minőségű szlavóniai tölgyből épült
  • A Carolina megjelenésével egyidejűleg a bécsi udvarnál jó összeköttetésekkel rendelkező francia St. Leon lovag gőzhajó építésébe fogott, emiatt az osztrák hatóságok halogatni kezdték Bernhard Antal elsőbbségének elismerését
  • Robert Fulton 1807-ben találta fel a világ első gőzhajóját, így a Carolinát alig tíz évvel ezután bocsájtották vízre
  • Ferenc császár 1813-ban tett közzé rendeletet, amiben az első gőzhajó megépítőjének ajánlották fel a dunai gőzhajózás kizárólagos jogát
  • A Carolina először Eszéken, Tolna és Mohács környékén végzett szállításokat,
  • Bernhard alkalmazott először a gőzfejlesztéshez csőrendszert, s az általa elsőként (még a malmainál) használt vezérelt lapátú hajtókerék szerkezetére külön szabadalmat is kapott

 









Top hírek





Hírlevél-feliratkozás