Azt hihetnénk, hogy a pihenés a semmittevésről, vagy egyszerűen csak a heverészésről szól. Aztán amikor ezzel próbálkozunk, rájövünk, hogy ez nem működik. Nem csak arra van szükség, hogy felhagyjunk a fárasztó tevékenységekkel és kidőljünk, az energiaforrások feltöltése a legfontosabb. A kimerültség a pihenés hét módjával kezelhető!

Egy kis alvás nem lesz elég ahhoz, hogy kiegyensúlyozottnak érezd magad – Illusztráció: Pixabay

A fizikai pihenés a legnyilvánvalóbb szükséglet, hisz az embernek alvás és nyugalom kell ahhoz, hogy megőrizze egészségét. Ha túl aktív és fizikailag kimerült vagy, akkor bújj ágyba a szokásosnál egy órával korábban és ne nyomkodd a telefonod vagy a laptopod, csak az alvásra koncentrálj.

Az érzelmi túlterheltség – legyen szó a személyes vagy a szakmai oldalról – ronthatja az agy funkcionális hatékonyságát. Az érzelmi pihenés létfontosságú összetevője a mentális egészségnek, boldogságnak és elégedettségnek. Mivel életünk nagy részében védekező módban vagyunk, hozzászoktunk ahhoz, hogy elnyomjuk érzéseinket. Néha azonban ki kell kapcsolni ezt a védekező módot, és egy megbízható személynek el kell mondani, mi nyomja a lelkünket. Törekedj arra, hogy minden nap végén tehermentesítsd magad. Ezt megteheted naplóírással vagy beszélgetéssel. A pihenésbe beletartozik az is, hogy távol maradsz azoktól, akik negatív érzelmeket váltanak ki belőled.

Mostanában túl sokat gondolkozol, a múltban ragadsz, és képtelen vagy előre tekinteni?

Mentálisan is érezheted kimerültnek magad. A lelki pihenés szükségességének fő jele a határozatlanság, a nyugtalanság, a figyelmetlenség és a munkahelyi hibák gyarapodása. Mentális pihenés esetén építs be a napi rutinodba egy kis meditációt vagy énekelj egy megnyugtató dalt. Az is jót tesz, ha a természetben töltesz egy kis időt, de még egy kis rajzolás is segíthet, feltöltheti a túlterhelt agyat.

Manapság kiemelten fontos, hogy érzékszerveinknek is biztosítsuk a nyugalmat. A technológia gyakori használatának és a képernyő bámulásával eltöltött időnek a növekedésével az érzékszervi kimerültség elterjedtté vált, és mára ez a kimerültség érzésének egyik leggyakoribb oka. Ez nem csak káros fizikai hatásokat okoz, mint például a nyak- és szemfájás, hanem tönkreteszi az érzelmi kapcsolatokat is és az intimitás hiányához vezet. A kutatók szerint a monitor előtt eltöltött idő hossza összefüggésbe hozható az egészségtelen táplálkozással, a depresszióval és a rossz életminőséggel. Azért is lehet ez így, mert megszoktuk, hogy szünetet tartunk munka közben, de ebben a szabadidőben sem pihenünk, helyette a képernyőt bámuljuk. Kapcsold ki néha az otthon fellelhető összes elektronikai eszközt, még a telefonodat is! Ügyelj rá, hogy naponta legalább 30 percig távol maradj ezektől a kütyüktől.

Talán úgy érzed, hogy a szocializáció jó módja az elme lomtalanításának. Éppen ellenkezőleg, ez extra adag energiát igényel, ami további kimerültséghez vezet. Pihenésnek számít, ha egy időre elszakadsz a közösségi médiától és beépíted az „énidőt” a napodba, hogy újra kapcsolatba léphess önmagaddal.

Mikor feszítetted meg utoljára a kreatív „izmaid”? Gondolj csak arra az időre, amikor a munkahelyeden ötleteltél, vagy meglepetéspartit terveztél a legjobb barátodnak. Valószínűleg gyakrabban használod az alkotó szellemű oldalad, mint gondolnád, így nem csoda, hogy olykor kifogysz az ötletekből. Ahhoz, hogy továbbra is innovatív maradj, tarts kisebb „kreatív szüneteket”. Menj el sétálni, meríts ihletet a természetből, olvass egy lebilincselő, mégis egyszerű könyvet, hallgass megnyugtató zenét. Meglátod, így újraélednek az elveszett erőforrások.

A teljes megnyugváshoz vezető legjobb út, ha mindennap hálás tudsz lenni valamiért. Írd fel mindennap, hogy miért mondhatsz köszönetet az életedben. Ragaszd is fel egy jól látható helyre ezeket a gondolatokat, így könnyebb megtalálnod magadban azt a békét, amit az elméd és a tested keres.