„Van az a mondás, hogy az emberek munkahelyre lépnek be, de vezetőt hagynak ott. Gyakran látom, hogy a szakemberek jelentős része annak is köszönheti a sikeres karrierjét, hogy kiemelkedően jól tudja kezelni a konfliktusos helyzeteket „– vallja Baráth András a Gerilla Önéletrajz Műhely elhelyezkedési tanácsadója.

A konfliktus kipattanása sokszor már huzamosabb ideje gyülemlő feszültségeket hoz felszínre. Fotó: Shutterstock

Az egyik legjobbnak vélt taktika a konfliktuskerülő magatartás, ez azonban olyan személyes stresszt szülhet, ami akár az egészségre is káros lehet. Érdemes a konfliktusokat tudatosan kezelni, hogy a feszült helyzeteket az érzelmek sodrásából kilépve, racionális síkon oldjuk meg.

A konfliktus akkor kezdődik, amikor az egyik fél észleli, hogy a másik fél negatív hatást gyakorol valamire, ami a számára fontos. A konfliktus kipattanása sokszor már huzamosabb ideje gyülemlő feszültségeket hoz felszínre. A szakemberek szerint ötfajta konfliktuskezelési stílus létezik: nyílt konfrontáció, kompromisszum, együttműködés, alkalmazkodás, elkerülés. Egyik sem jobb vagy hatékonyabb a másiknál, helyzetre válogatja, mikor melyik eredményes.

A munkahelyi konfliktusok felelősei:
• hatalmi harcok
• túlhajszoltság
• állandó teljesítmény kényszer
• felelősségi körök tisztázatlansága
• bizonytalanság a munkahely fennmaradásával kapcsolatosan
• folyamatos változások

Metropol tippek a konfliktusok kezelésére:
1. Számoljunk el tízig – Amikor vitába keveredünk, gondolatban lépjünk egy lépést hátra. Az objektivitás segít a konfliktus megoldásában. A bölcsen kezelt vitás helyzet nem megy át dühös ellentámadásba.
2. Hagyjunk mindenkit szóhoz jutni – Nem szabad belefojtani a szót a vitapartnerbe, mert ezzel csírájában elfojtjuk a lehetőségét annak, hogy megoldás szülessen a problémára.
3. Ne személyeskedjünk – Ha a kolléga hibázott, maradjunk szigorúan szakmai vonalon.
4. Ne szívjuk mellre – Ha valaki nem ért egyet velünk, ez valószínűleg nem a személyünk elleni alattomos támadás, hanem egyszerű véleménykülönbség. Aki kritizálja az álláspontunkat, az csupán más perspektívából látja a helyzetet. Ha viszont a másik tényleg csak ártaniakar, rekesszük be a vitát.
5. Ismételjük meg, amit a másik mond – Ha kialakult a konfliktus, ismételjük meg a vitapartner tételmondatait. Így még akkor is könnyebben sikerülhet egyezségre jutni, ha eredetileg kibékíthetetlennek tűnt az ellentét.