Mi történik?

Változik a testsúly – A testsúly csökkenése vagy növekedése majdnem mindenkinél bekövetkezik. Ezen belül változik a test bruttó víz- és zsírtartalma, ezek aránya, továbbá az egyes belső szervek tömege.

Kevésbé ellenálló a szervezet – A fertőzésekkel szembeni ellenállás már kisebb, egy banális nátha is okozhat végzetes kimenetelű tüdőgyulladást az immunrendszer védekezőképességének csökkenése miatt.

Nehezebb mozgás – Az évtizedes megterhelés a mozgásszervek kopásához, az izmok nyújthatóságának és teherbírásának csökkenéséhez vezet.

Csontritkulás – A posztmenopauzális csontritkulás a nőket érinti, a szenilis (öregedéssel összefüggő) csontritkulás mindkét nemnél bekövetkezik.

Az érrendszer tökéletlen működése – Az érelmeszesedés mértéke az életkor előrehaladásával egyre nő. A vérnyomás az esetek többségében emelkedik. A szívvel kapcsolatos problémák is gyakoribbá válnak.

Káros hatások halmozódása – A rosszindulatú daganatos betegségek előfordulása is nő az életkorral, leginkább azon esetekben, amikor a kór kialakulása környezeti faktorokra, káros hatások halmozódására vezethető vissza.

Szellemi frissesség csökkenése, mentális problémák – Az agy működésében is változások állnak be: romlik a memória, csökken a válaszadás sebessége, a tanulási folyamatok lassulnak, nehézkessé válik a hirtelen helyzetek feldolgozása, megoldása.

Mikor kezdődik?

Az öregedés átlagosan 65 éves korban kezdődik. A japánok és a svájciak egészségi állapota 76,1 éves korukra csökken egy átlagos 65 éves szintjére, de a franciák, szingapúriak, kuvaitiak, dél-koreaiak és spanyolok sem szembesülnek a 65 éves életkorra jellemző egészségügyi panaszokkal 75 éves koruk előtt. A legrosszabb helyzetben az óceániai Pápua Új-Guinea lakosai vannak, akik még a 46. életévüket sem töltik be, amikor már úgy viselkedik a szervezetük, mint egy 65 évesé. Magyarországon ez az életkor 61 év.

Éveket letagadhat, ha ezt teszi!

  • A cukros ételek nemcsak a súlyuknak ártanak, hanem az öregedési folyamatokért is felelősek. A cukor a fiatalság egyik legnagyobb ellensége.
  • Megfelelő, jó minőségű szemkörnyékápoló krémmel éveket nyerhetünk.
  • Az egyik leghatékonyabb ránctalanító, ha tudatosan figyelünk szervezetünk belső hidratáltságára. Igyunk sok vizet, az méregtelenít, serkenti az emésztést. Heti 120 perc mozgással az életkilátásaink évekkel növekedhetnek.
  • Bizonyos ételek fogyasztása lassítja az öregedési folyamatot. A legjobb fiatalságot megőrző étel a szőlő, az avokádó, az áfonya, a gránátalma, a kivi, a zöld tea és az olívaolaj.
  • Nevessünk sokat, egyszerűen érezzük jól magunkat a bőrünkben! A pozitív életszemlélet képes fiatalon tartani.

Öreg ember nem vén ember Fotó: Metropol