Süti szilvamániásoknak

Hozzávaló kerek sütőtálban 10-12 szelet

Tészta

10 dkg vaj (növényi zsiradék)

1 tojás sárgája

kb 20 dkg liszt (alternatív változatok) – amennyit a zsiradék és a sárgája felvesz

Töltelék

70–100 dkg szilva (inkább legyen 1 kiló!)

cukor (alternatív édesítőszer) ízlés szerint

fahéj

pár darab egész, hántolt mandula

1 egész tojás

2 dl tejszín (növényi tejszín)

Egy szelet szilvamániásoknak! Fotó: Fodor Erika

Csak a szilva! Fotó: Fodor Erika

Elkészítés

A tésztához az alapanyagokat kézzel összegyúrjuk, majd a kivajazott aljú sütőtál közepére helyezzük a gombócot, és ujjaink, tenyerünk segítségével egyenletesen szétnyomkodjuk.

A felezett szilva tetejére jön a cukor és a fahéj – ízlés szerint Fotó: Fodor Erika

Villával megszurkodjuk, és egy kicsit elősütjük a tésztát (180 fok, légkeveréssel). Amíg a tészta sül, megmossuk, és félbe vágva kimagozzuk a szilvát. Ha a tésztaalap aranysárga, kivesszük a sütőből, picit hagyjuk hűlni, és mehet rá a felezett szilva, úgy hogy beborítsa az egész tésztát.

Sült szilvalepény Fotó: Fodor Erika

Erre jön a cukor és a fahéj ízlés szerint. A tetejére pedig ráöntjük a tésztából kimaradt tojásfehérjét plusz az egész tojást a tejszínnel villával elkeverve. Kb. 30 percet sütjük így, 180 fokon légkeveréssel. Ha kész, a sütőben hagyjuk kihűlni, hogy jól vágható legyen.

Vékony réteg tésztaalj, kétszer annyi szilvatöltelékkel Fotó: Fodor Erika

Tuti Tipp

A tésztához sem sót, sem cukrot, sem sütőport nem szükséges adni. Ez csak egy semleges alap, amelyet a szilva dominál, az ízét is ez határozza meg!

+1Tipp

Manduladarabok a szilvateknőben Fotó: Fodor Erika

Tetszés szerint eldönthető, hogy a kimagozott felezett szilvát lefelé vagy felfelé borítva rakjuk a tésztára. Az íz szempontjából mindegy, de talán mutatósabb a végeredmény, ha felfelé helyezzük, mert így a szilvateknőcskébe egy szem mandulát is tehetünk.

Szilva

Szilva Fotó: Fodor Erika

A szilva zamatos és telt íze ellenére kalóriaszegény, nem tartalmaz telített zsírokat, ám vitaminokban, ásványokban és más összetevőkben gazdag. Köztudottan hajtóként használják, a székrekedés természetes ellenszere, mivel a benne lévő rostok, a szorbit és a szatén elősegítik az anyagcserét az emésztőrendszerben. Kiváló C-vitamin-forrás, amely hatékony antioxidáns. Értékes forrása az A-vitaminnak és a béta-karotinnak is. Az A-vitaminnak jótékony hatása van a látásra, a bőrre és a nyálkahártyák egészséges megőrzésére. A szilva gazdag gazdag magnéziumban, káliumban és vasban is, valamint K-vitamint tartalmaz.