A legfontosabb szabály, hogy tartsunk mértéket! Amikor például a krumplit köretként fogyasztjuk, akkor együnk mellé zöldséget is, és szerepeljen az ételben fehérje: hús, hal, sajt, tojás vagy tofu.

A vitamintartalom tekintetében a krumpli egy igazi szupersztár Fotó: Shutterstock

1. Rengeteg C-vitamin van benne – Az edzés előtti étkezésben rendkívül hasznos, hiszen csökkenti az izomlázat és segíti a regenerációt.
2. Bővelkedik antioxidánsokban – A flavonoidok, karotinoidok és fenolsavak áldásos hatásuknak köszönhetően védenek a diabétesz, a szív- és érrendszeri betegségek és a rák kialakulásának kockázatával szemben.
3. Magas káliumtartalma van – A káliumnak köszönhetjük többek közt az egészséges csontozat kialakulását, az izmok kiegyensúlyozott működését és a megfelelő emésztési funkciókat is.
4. Könnyen emészthető – A burgonya egyik fő összetevője a keményítő. Gyomrunkban a keményítő apránként bomlik le, így sok más gyümölccsel, zöldséggel ellentétben nem alkot cukrokat a szervezetben, mint azt sokan tévesen gondolják. A krumpliból készült étel így könnyen feldolgozható.
5. Van benne rost is – Bár magas a szénhidráttartalma, de tele van rostokkal. Az élelmi rostok pedig lassítják a zöldségből nyert glükóz felszívódását, ezáltal a vércukorszint sem ugrik meg olyan hirtelen étkezés után. A krumpli rosttartalmának fele a héjában található, tehát nem kell meghámozni fogyasztás előtt.

Krumplidiéta

Furcsán hangzik, de valóban létező diéta, aminek a főszereplője a burgonya. A 3-5 napos kúra alatt nem szabad húst és édességet enni, a kávét és a tejet is teljesen mellőzni kell. A friss zöldség és gyümölcs ellőtt azonban szabad az út: a krumplit fel lehet dobni különböző salátákkal, desszertként pedig gyümölcsöt is szabad enni. Megengedett még egy kis vaj is, valamint a zöldséglevesek, mesterséges ízesítőszerek nélkül. Fontos a megfelelő mennyiségű víz fogyasztása, ami valószínűleg azoknak is menni fog, akik egyébként nem isznak sok folyadékot, mert a krumpli szomjúságot okoz.

Erre figyeljünk a krumplidiéta alatt

• A kúra alatt a sót meg kell szorítani, esetleg el is lehet hagyni.
Legalább napi 2,5–3 liter ásványvizet el kell fogyasztani.
• Lehetőleg este már csak kevés gyümölcsöt együnk.
• Ne együnk túl sok banánt, édes vagy aszalt gyümölcsöt.
Tilos a kúra során zsírban sült burgonyát (pommes, hasábburgonya) fogyasztani!
• A salátákat lehetőleg friss zöldségekből készítsük, esetleg mélyhűtöttből.
• Ne használjunk konzerveket, porleveseket!
A salátákhoz ecet helyett citromlevet adjunk, vagy kevés hidegen sajtolt olajat használjunk.
• A salátákra semmilyen majonézes öntetet ne tegyünk.
• A kúra alatt tilos alkoholt fogyasztani!

Ha csirázik, dobjuk ki, mert mérgező!

Érdemes tudni, hogy a nem zöld gumók kivételével a burgonya minden része mérgező. A megzöldült, és a szekrény alján kicsírázott burgonyában szolanin található, ami mérgező, ezért a zöld krumplikat dobjuk ki. Ebből kis mennyiség elfogyasztása is migrént, hányingert, álmosságot és lázat okozhat.