Sokan úgy vélik, a vásárlási láz idén összeolvadhat a fekete péntekkel, hiszen a vásárlók joggal tartanak attól, hogy az e-kereskedelem iránti megnövekedett érdeklődés extrém terhet jelent a logisztikai szektor számára, így akár jelentősen nőhet a kézbesítés ideje, ami épp a karácsonyi ajándékozást teszi kétségessé.

De mi a helyzet Magyarországon?

A hazai helyzet nem sokban különbözik a máshol tapasztaltaktól. A koronavírus-járvány elején meghozott intézkedések hatására rengeteg új tranzakció jelent meg az online térben, ami „békeidőben” a hagyományos offline kiskereskedelemben keletkezett volna. A szakma ezt a jelenséget átterelődésként emlegeti – magyarázza az egyik vezető marketingügynökség munkatársa.

Ráadásul nem csak átterelt költésekkel, hanem előrehozott és extra tranzakciókkal is számolni kellett; a kereskedők dörzsölhették a markukat, a logisztikai szektort azonban jelentős kihívás elé állította a helyzet, ráadásul a fizikai boltok hatósági rövidített nyitva tartása csökkentette az átvételi lehetőségeket. Magyarországon 2-5 napos késések voltak jellemzők a kiszállításban, emellett rengeteg rendelés lemondásra került a kereskedő részéről, hiszen az áruforgalom is sokszor nehézségekbe ütközött.

Fotó: Pixabay

Sokan úgy gondolhatják, hogy decemberben a megnövekedett érdeklődés újra extrém terhelést ró a logisztikai szektorra, így biztosan sokan döntenek úgy, hogy idejekorán gondoskodnak a karácsonyi ajándékokról, akár már a fekete péntek napján.

A kereskedők máshogyan értelmezik…

Magyarországon a fekete péntek egyre inkább elveszíti az egynapos jellegét. A piacvezető webáruházak közül többen is más-más ütemtervet követnek. Az Extreme Digital rendszerint több fekete pénteket tart, a szebb napokat megélt Mall.hu egész novemberben fekete péntek címszóval akciózik, az Alza pedig attól sem riad vissza, hogy a nyári leárazásait Black Friday névvel illesse.

Elvitathatatlan azonban, hogy a novemberi „rendes fekete péntekek” tartogatják a legnagyobb akciókat.

Ezekben az időpontokban érhetők el a legnagyobb kedvezmények, ami elsősorban annak köszönhető, hogy a vezető kereskedők az értékesített volumenüknek köszönhetően egyedi megállapodásokat kötnek a gyártókkal és a beszállítókkal. Amikor a kategóriára jellemző leárazásoknál nagyobb százalékokat látunk, biztosak lehetünk abban, hogy egyedi megállapodások tették lehetővé az akció mértékét.

A kereskedők arra számítanak, hogy az online kereskedelem növekedése idén meghaladhatja a 25%-ot, ami lényegesen magasabb az előzetesen prognosztizált 15%-nál. Sőt, ez a növekedési ütem magasabb az elmúlt 5 év eredményinél is. Tagadhatatlan, hogy a vásárlói viselkedés változása az e-kereskedelem malmára hajtotta a vizet, kérdés azonban, hogy ez hosszútávú trenddé képes-e szilárdulni.

(x)