
A levegőtől is hízol? Itt a légzésdiéta!
A különleges módszer Japánból ered.
Forró nyarakon a gépjárművek belterében tűző napon akár a 60-70 fokot is elérheti a hőmérséklet. Ilyenkor életmentő lehet az autós klíma, de fontos, hogy megfelelően használjuk az autóban, hogy elkerüljük a kellemetlenségeket.
Hoppá: hamisítatlan nyári időt jósolnak erre a hétvégére. Jól jön ilyenkor a klíma, nem csak otthon, de a kocsiban is. A Fanny magazin összegyűjtötte, mire érdemes figyelni az autós klíma esetében.
Gyerekjáték lenne a klíma használata autóban? Sokan hiszik, hogy az autóba beülve a legjobb, ha azonnal elindul a klíma, ám nem árt ehhez picit előkészíteni a terepet. Amíg például bepakolunk a kocsiba, nyissuk ki az összes ajtót, így a túlforrósodott levegő kicserélődhet, és kevésbé erőltetjük meg a berendezést, amikor bekapcsoljuk.
Mindenki azt szeretné, hogy gyorsan kellemes idő legyen a kocsiban, de nem az azonnali hűtés a jó megoldás. Először állítsuk keringető fokozatra a ventilátort, és kb. 5 percig járassuk, hogy átalakuljon és picit hűljön a belső levegő. Túl hosszú ideig ne alkalmazzuk, mert az csökkenti az oxigénszintet, és párásodást is előidézhet.
Amint azt érezzük, hogy elviselhetőbb bent a levegő, már beállíthatjuk a klímát a vágyott hőmérsékletre. Bár csábító lehet a kinti forróságot akár 17-18 fokos beállítással ellensúlyozni, ez a túl nagy különbség miatt kifejezetten káros az egészségre: bent megfázhatunk, kiszállva pedig rosszul is lehetünk. Az ideális hőfok inkább 22-24 fok.
Attól függetlenül, hogy működik a légkondicionáló, még lehúzhatjuk az ablakot, sőt ez kifejezetten szükséges is! A természetes friss levegőnek fontos bejutni a légtérbe menet közben is, amiről egy kis huzattal pár perc alatt gondoskodhatunk. Arra figyeljünk, hogy ez ne tartson több tíz percig, mivel a kinti meleg megterhelheti a klímaberendezést.
Gyakori hiba, hogy rosszul állítjuk be a klíma lamelláit, és ezzel túlságosan magunkra, vagy a mellettünk, mögöttünk ülőkre irányul a hűs levegő. Ha közvetlenül az arcra vagy mellkasra érkezik a hideg levegő, az komoly megbetegedéshez is vezethet. A befúvást inkább felfelé, a szélvédő irányába állítsuk, hogy egyenletesen oszoljon el a levegő.
Előfordul, hogy figyelmen kívül marad a hűtőközeg, vagy a klímagáz szivárgása, ezt a problémát egyre gyengülő hűtés jelezheti. Ha pedig sokáig használjuk ilyen állapotban a berendezést, azzal nemcsak a hűtés szűnhet meg, de a klímakompresszor is tönkremehet, aminek a cseréje nem olcsó mulatság. Ilyen esetben kérjük szakértő segítségét.
Tévhit az is, ha az érkezés pillanatáig járatjuk a klímát. A masinát ugyanis érdemes már 5 perccel a gépkocsi leállítása előtt kikapcsolni, miközben a ventilátort még hagyjuk járni. Ez segíthet abban, hogy kiszáradjon a rendszer, azaz elpárologjon a kondenzvíz. Ha nem így teszünk, a visszamaradó nedvesség penészt és rossz szagot okozhat.
Rengetegen megfeledkeznek arról a tényről, hogy csak egy rendszeresen karbantartott klímaberendezés képes megfelelően működni. A szűrők és a hűtőközeg idővel elhasználódik, aminek következtében penészes, dohos szag, allergiás tünetek és csökkenő hatékonyság jelentkezhet. Éppen ezért fontos időt fordítani a szervizelésre. Ha sok idő után először kapcsoljuk be, kezdjük a takarítással!
A légkondicionáló berendezést otthon is karbantarthatjuk, illetve kitisztíthatjuk, ám nem árt körültekintőnek lenni, és odafigyelni néhány kardinális dologra. Ezt azért is tanácsos időnként megtenni, hogy elűzzük a kellemetlen szagokat, és egészségesebb levegő legyen az utastérben. Első lépésként szerezzünk be kifejezetten autós célra való klímatisztító spray-t vagy habot, méghozzá olyat, ami egyben penész- és baktériumölő hatású is.
Fontos, hogy alaposan elolvassuk az adott termék használati utasítását, mielőtt ráfújjuk a hőcserélőre, azaz a szellőzőrendszerbe. Azért is, mert ha nem járunk el megfelelően, akár az autó elektronikája is károsodhat, kialakulhat rövidzárlat, és a szigetelések is sérülhetnek. Akárcsak akkor, ha gyorsan túl akarunk esni a műveleten és „össze-vissza” fújkáljuk a szellőzőjáratokat. Ezek a szerek remekül fertőtlenítenek, és nagy előnyük, hogy fizikailag is megtisztítják az alkatrészeket. A szóban forgó részhez néhány perces szereléssel férhetünk hozzá.
Közkedvelt megoldás a tisztítás kapcsán az ún. klímabomba is, amit azért hívnak így, mert nagyjából úgy működik, mint egy füstbomba. Ennek használatakor nem kell megbontani a szellőzőrendszert. Állítsuk a légkondicionáló berendezést belső keringetésre, majd tegyük a tisztítószer flakonját kioldott retesszel a hátsó ülésekhez. Pár perc alatt kiürül a palack, viszont minimum 15 percig kell keringetni a kiáramló gázt. Ezután húzzuk le az ablakokat, és továbbra is járassuk a klímát, amíg teljesen ki nem szellőzik a kocsi.
A klíma használatakor a kinti és benti hőmérséklet-különbség miatt lecsapódik a levegő páratartalma, ami vagy összegyűlik a klímadoboz alján, vagy egy lefolyón keresztül a gépjármű alá folyik. Ezért utóbbit is figyelni kell, és ha eltömődött a cső, tisztítsuk ki, valamint fertőtlenítsük, hogy elkerüljük egyrészt a rendszerben fellépő problémákat, másrészt a gombák és baktériumok megjelenését, ami veszélyes lehet az egészségünkre.
Előfordul, hogy a takarítás során a pollenszűrőben felgyülemlenek a különféle vegyszerek apró szemcséi, melyek, ha újra beindítjuk a berendezést könnyen a levegőbe kerülhetnek. Ez nemcsak tisztítószerszagot okoz a beltérben, de belélegezve nem kívánatos panaszokat is indukálhat. Ez egyfajta kellemetlen mellékhatása az otthoni takarításnak, amit a szűrő megtisztításával vagy cseréjével könnyedén áthidalhatunk.
Az utolsó lépés az autó alapos kiszellőztetése, ehhez nyissunk ki minden ajtót és engedjük le az ablakokat is. Ez azért fontos, hogy a fertőtlenítő- és vegyszerek szaga távozzon az utastérből. Kibonthatunk és elhelyezhetünk egy új autóillatosítót is. A házi tisztítás folyamatát évente legalább egyszer célszerű elvégezni, ha pedig kellemetlen szagokat vagy egészségügyi panaszokat tapasztalunk, ennél gyakrabban takarítsuk az eszközt
A különleges módszer Japánból ered.
Levendulaszüret 2025-ben is több csodaszép helyen is van, mutatjuk ezeket!
Ne vegyük félvállról a tünetet!
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre