Célegyenesbe ért Budapest egyik legrégebbi vasúti fejpályaudvarának, a Nyugatinak a felújítása, a tetőszerkezet cseréje már megvalósult. Azonban a java még hátravan, ugyanis azért, hogy a pályaudvar teljes környezete megújuljon, le kell zárni azt.

Egy hónap múlva használhatjuk újra a pályaudvart

„Most egy nagyon kritikus szakaszához ér el ez a projekt, hiszen június 19-től július 18-ig teljesen kizárjuk a Nyugati pályaudvart, ez azt jelent, hogy ebben az egy hónapban innen nem indul járat és nem fogad vonatot” – mondta Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója, a Nyugati pályaudvar vágánycsarnokában rendezett sajtótájékoztatón. Kiemelte, hogy ez idő alatt csaknem három kilométer hosszan megújul a vágányzat, kicserélik a teljes felsővezeték-hálózatot és 16 000 négyzetméteren újraaszfaltoznak valamennyi járófelületet. A MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy a felújítás a pályaudvar teljes lezárása nélkül nem jöhetne létre. „Reményeink szerint szeptember végére elkészül a csarnok. 2022 év végére pedig a Nyugati pályaudvar nemcsak külsőségeiben, nemcsak műemléki felújításában, de vasútüzemi és utastájékoztatási szempontból is teljesen megújult szolgáltatást tud biztosítani a budapestieknek és az agglomerációban közlekedőknek” – közölte Homolya Róbert.

A tetőcsarnok felújítása tavaly május 8-án kezdődött és egészen december közepéig tartott, ami mostanra már 95 százalékos állapotban van (Fotó: Metropol/Keresztesi Balázs)

Szentkirályi Alexandra kormányszóvivő hozzátette, hogy új utastájékoztató rendszer épül ki, emellett az akadálymentes közlekedés érdekében korszerűsítik a liftet, illetve új rámpákat is kialakítanak, amely nagy segítség lesz a babakocsival közlekedőknek, illetve a mozgáskorlátozottaknak, továbbá gondolnak a vakokra és a gyengénlátókra is.

Vonatpótlók nem, viszont járatösszevonások lesznek

Bár a Nyugati pályaudvar felújításának legnehezebb része lassan befejeződik, azonban a teljes megújulásnak még koránt sincs vége, hiszen egy hónapra teljesen lezárják a vasútállomást, és sem az utasok, sem a vonatok nem mehetnek be. „A nyári időszakban ez minden utasnak kellemetlenséget fog okozni, ezúton is elnézést kérünk tőlük, de ha nem tennék meg ezt a felújítást, nyilvánvalóan nem lenne fenntartható az a közösségi közlekedés és az az elővárosi vasúti közlekedés, amelyet tudunk itt biztosítani” – mondta Homolya Róbert.

Így változik a közlekedés

„Az esztergomi vonalakról – a Nyugati pályaudvar kizárásával – a Rákosrendezői pályaudvarra fognak beérkezni és innen fognak indulni a vonatok, a veresegyházi vonal tekintetében a Nyugati pályaudvar helyét a Rákospalota-Újpesti állomás fogja átvenni, a debreceni IC-k Zuglóba fognak érkezni és Zuglóból fognak indulni, a szegedi IC-k Kelenföldről, a lajosmizsei vonalat Budapesten a Kőbánya-Kispesti pályaudvar fogja kiszolgálni, illetve lesz egy újítás is; a Vác és Ceglédi vonalon közlekedő zónázó és személy vonatokat, a Z70-es és Z50-es, illetve S70-es és az S50-es vonatokat összeolvasztottuk, ezek nem fognak bejönni a Nyugati pályaudvarra, hanem Rákosrendezőn keresztül kvázi egy átmenő vonalat hoztunk létre” – ismertette a változásokat a vezérigazgató, majd hozzátette, hogy azért nem használnak vonatpótló buszokat, mert Budapesten a kijelölt buszsávoknak a kapacitása nem bírta volna el a megnövekedett forgalmat.

(Fotó: Metropol/Keresztesi Balázs)

Nem a földrajzi elhelyezkedése miatt hívják Nyugatinak

A jelenlegi pályaudvar helyén állt Magyarország első vasútállomása, amelyet Pesti indóháznak neveztek, 1846-ban innen indult a Pest és Vác közötti vasút, amely egyben Magyarország első vasútvonala volt. A város növekedésekor és a Nagykörút kiépülésénél elbontották és új pályaudvar felépítése mellett döntöttek. A jelenlegi pályaudvar 1877. október 28-án nyílt meg, amelynek vasszerkezeti kiépítettsége a kor technikai bravúrjának számított. A pályaudvar felújítása után 100 évvel történtek jelentősebb rekonstrukciók, azonban ekkora volumenű, mint most, korábban nem volt. Sokan úgy gondolják, hogy a Nyugati azért kapta a Nyugati nevet, mert a pályaudvar földrajzilag arra helyezkedett el vagy mert a vonatok nyugati irányba indultak el, pedig nem így van, mert a pályaudvar a nevét az építkezést finanszírozó társaságról kapta.