Az üzemeltető cég egyik tulajdonosa Gerendai Károly így emlékszik a kezdetekre: Magyarországra elsőként 2013-ban mi hoztunk óriáskereket a Sziget Fesztiválra. Horribilis telepítési költsége miatt nem érte meg csupán egyetlen hétre Budapestre szállíttatni. Már nem emlékszem pontosan kinek az ötlete volt a csapatból, hogy hozzunk el egyet a Szigetre, még az is lehet, hogy az enyém. Azt viszont biztosan én javasoltam a kollégáknak, hogy a költségek kigazdálkodása miatt próbáljuk hosszabb időre Budapestre hozni.

A Vigadó Budapest belvárosában a Duna-parton található műemlék épülete. Balra a budapesti Óriáskerék az Erzsébet téren.
Fotó: Nagy Zoltán

Eredetileg azért került a Szigetre, mert akkoriban azon gondolkodtunk, hogyan tudnánk nagy és látványos dolgokkal vizuálisan feldobni és ezáltal kinézetében is még egyedibbé tenni a fesztivált. Akkor jutott eszünkbe az óriáskerék is. Egy év múlva már úgy érkezett, hogy közterület foglalási engedélyt kértünk rá, a rá következő évben pedig állandó engedélyt kértünk az Erzsébet térre. A jelenlegi budapesti óriáskerék 50 százalékban a miénk, azaz a Sziget korábbi tulajdonosi körét adó 4 magyar magánszemélyé, a másik 50 százalék pedig az Schc Aurum Kft-é.

Kilenc éve folyamatosan

2013 óta egy év kivételével minden évben volt Budapesten óriáskerék. Mindegyik holland gyártmány volt, abban különböztek, hogy a kabinok máshogyan néztek ki. A mostani 2017 óta van Magyarországon, de nem azonos az elsővel. A jelenlegi korábban 2010 és 2015 között a párizsi Concorde téren állt.

A világon használt minőségi óriáskerekek legtöbbje Hollandiában készül. Nagyon sokat gyártottak már belőlük, ezek a legjobbak és a legkeresettebbek. A három holland gyártó többet készített eddig, mint a világon található összes többi, kivéve Kínát. Ma a világon a hollandok referenciái, ára és minősége a legjobb.

Érdekességek az Erzsébet téri óriáskerékről

  • származási helye: Hollandia
  • Magassága: 55 méter
  • Súlya: 280 tonna
  • Építéséhez szükséges személyek száma: 8 fő
  • A kerék felállításhoz szükséges előkészítés, tereprendezés ideje: kb. 1 hónap
  • A kerék felállításához szükséges napok száma: 7-10 nap
  • Kabin: 42
  • Szállítható személyek: 252 fő
  • Egy fordulat megtétele: 1,5 perc
  • Egy menet egy feltöltő körből áll, ekkor ülnek be az utasok, majd 3 kör következik folyamatosan, így egy menet hossza kb. 8-10 perc
  • Egy új, 75-80 méter átmérőjű kiváló minőségű kerék beszerzése márkától függően 8-18 millió euróba kerül, azonban, ha valaki 135-140 méter átmérőjűt szeretne vásárolni, az már több mint 100 millió euróba kerülne.

Az első óriáskerék

A fiatal George Washington Gale Ferris (1859-1896) mérnök „találta fel” az óriáskereket. Ő volt az első, aki ipari méretben, soktonnányi acélból megépítette az első valódi óriáskereket az 1893-as Chicago-i világkiállítás közönségének. A Ferris Wheel nevű kerék óriási sikert aratott, becslések szerint 1-1,5 millió látogatót vonzott, akik 50 centet fizettek a húsz perces menetért.

Gyerekkorunk „hatalmas” óriáskereke

A maiak mellett a Vidám Park ikonikus „óriáskereke” egy alig látható törpe volt.

MTI Fotó: Marjai János

„Újabb óriáskerék. Budapesten a vidám parkban 48 személyes óriáskerék működik. A nagy forgalomra való tekintettel a fővárosi tanács egy 144 személyes hatalmas óriáskerék építését tervezteti. A vidám park az idén 2,5 millió látogatóra számít.” (Hajdú-Bihari Napló, 1964.05.15.)

„Vidám parki óriáskerék

Tárgyalásokat folytatnak egy osztrák céggel igazi óriáskerék megvásárlására — a jelenlegi már elavult és mindössze 12 méter magas. Úgynevezett panorámakerék lenne — ez persze megint csak rengeteg pénzbe kerül.” (Népszabadság, 1969. 03. 30.)

 

Óriáskerekek a világban

A jelenlegi legnagyobb:

Ain Dubai

Dubaj, 250 méter, 48 kabin, 1750 ember

Fotó: AFP

 

High Roller

Las Vegas, 168 méter, 28 kabinos, 40 fő

 

Singapore Flyer

Szingapúr, 165 méter, 28 kabin, 784 fő

 

Nanchang Csillaga

Hong Kong és Shangahi között félúton, 160 méter, 60 kabin, 360 fő

 

London Eye

London, 135 méter, 32 kabin, 800 fő

 

Cosmo Clock

Yokohama, 108 méter, 60 kabin

 

Riesenrad

Bécs, 1897-ben épült Ferenc József császár 50 éves trónralépésének ünnepére, 65 méter, 15 kabin

 

Santa Monica

Steven Spielberg 1941 című filmjében a 24 méteres kerék elszabadul, és begördül az óceánba. Teljes energiaigényét a napból nyeri