Továbbra sem kér bocsánatot az áldozatok hozzátartozóitól és az életben maradt sérültektől az a V. János, aki az ellene indított büntetőeljárás keretében megkísérelte saját barátjára kenni a felelősséget az általa okozott veronai buszbaleset után. Mint ismert, a budapesti Szinyei Merse Pál Gimnázium sítúrájáról hazafelé jövet a busz az autópálya egyik korlátjának ütközött, majd kigyulladt. A megelevenedett pokolban összesen 17-en, köztük diá­kok és tanárok vesztették életüket. Az olasz bíróság, az ügyészség és a vádlott végül egy hónappal ezelőtt kiegyezett a hatéves büntetésben.

A busz bűnügyi zár alatt van, egy katonai laktanyában őrzik

Még kérheti, hogy itthon üljön

Az olasz törvények szerint várhatóan 5–6 hónapon belül kell megkezdeni a büntetés letöltését, ami azt jelenti, hogy V. Jánosnak tavasszal kell börtönbe vonulnia.

– Nincs arról információm, hogy a buszvezető kezdeményezte-e, hogy Magyarországon ülhessen, bár tény, hogy ha be is ad egy ilyen indítványt, az nem bír halasztó hatállyal – mondta a Borsnak Szendrei Endre. A férfi az unokahúgát veszítette el a balesetben, és azóta igen komolyan beleásta magát az ügybe.

Szendrei Endre az unokahúgát veszítette el az öt évvel ezelőtti tragédiában

– Ha V. szeretné, hogy a kérelem a megfelelő diplomáciai és igazságszolgáltatási csatornákon keresztülfusson, már most intézkednie kell – szögezte le Szendrei. – Amennyiben V. nem kezdi meg a büntetés letöltését, még kiadatásra sincs szükség, hiszen az Europolnak megvan rá a lehetősége, hogy egyszerűen eljöjjön érte, és Olaszországba vigye. A rendszer úgy működik, hogy az elítélt egy nap megkapja az értesítést, hogy mikor és melyik börtönben kell jelentkeznie. Ha ennek nem tesz eleget, az Interpol előállítja – szögezte le a nagybácsi, aki szerint mindenképpen minősíti a buszvezető morális szintjét, hogy képes volt egy évtizedes barátság után az elhunyt váltótársára fogni a baleset okozását.

– Amikor személyesen találkoztam vele, inkább csak hablatyolt. Sok mindenre emlékezett, de állítása szerint arra pont nem, hogy a buszt ő vezette volna – magyarázta Endre.

 

Felvétel a bizonyíték

A bizonyítási eljárásban felmerült, hogy a buszról az utolsó pihenő után készült egy kamerafelvétel, melyen szintén látszott, hogy V. ült a volán mögött, azonban a védői azzal próbáltak érvelni, hogy kérdés, volt-e esetleg még egy megálló.

– A vádat az ítélethirdetéskor már nem is a veronai ügyész, hanem a tartományi főügyész képviselte. Ő odajött hozzánk beszélgetni, és elmondta, azért kényszerült kiegyezni a szerinte is enyhe, hatéves büntetésben, mert a bíró már olyan irányba terelte a tárgyalást, hogy végül a sofőrt akár fel is menthette volna.

A szörnyű tragédiában összesen 17-en, köztük diákok és tanárok vesztették életüket Photo by Paolo Manzo/NurPhoto Photo by Paolo Manzo /NurPhoto/NurPhoto via AFP

Őrzik a roncsot

Ugyan a buszvezető esetében már megszületett az ítélet, ám az ügy még folytatódik, hiszen az autópálya kezelője elleni eljárás jelenleg is zajlik Olaszországban.

– Egy három héttel ezelőtti tárgyalási napon meghallgatták azokat a rendőröket, akik az elsők között érkeztek a helyszínre. A főnyomozó négy alkalommal jelentette ki, hogy számukra egyértelműen V. János ült a volán mögött. A sofőr ugyanis egy rendkívül súlyos fejsérülést szerzett, mert a fejére zuhant egy, a vezetőülés feletti nehéz tárgy. Az egyenruhások azt is kinyilvánították, hogy találkoztak a sokkos állapotban levő V. Jánossal, aki akkor elmondta, ő vezetett.

Az autópálya kezelője elleni büntetőeljárásban öt alkalmazottat vádolnak. Ebben kulcsszerepe lehet a jelenleg is egy veronai katonai laktanyában őrzött buszroncsnak. A bűnjel zár alatt van, onnan semmit sem szabad elhozni. Szendrei egy alkalommal a járművet megtekinthette.

– A pálya ügyvédei azt szeretnék bebizonyítani, hogy a felelősség kizárólag V. Jánost terheli. A taktikájuk arra épül, hogy az autópálya biztonsági berendezései csak bizonyos határokon belül működhetnek, és ha valaki túllépi a megengedett sebességet, és úgy csapódik járművével egy korlátnak, az olyan elváltozásokat okozhat a buszon, mint amilyenek a tragédiában érintetten is keletkeztek. Ez azért fontos nekik, mert ha sikerrel járnak, nem kell kártérítést fizetniük a sérülteknek és az elhunytak hozzátartozóinak.