Ezen a héten tartják a Magyarországon és a világban a fekete pénteket, azaz a Black Friday-t, amikor a boltok az év legnagyobb kedvezményeivel várják a vásárlókat. Az ünnepek előtt a kereskedők és a vásárlók által legjobban várt időszak a Black Friday hete, és annak csúcspontja, a fekete péntek. Ilyenkor a boltok már előre kihelyezik a hatalmas leértékeléseket mutató táblákat. Magyarországon már alig találni olyan boltot vagy webáruházat, amelyik ilyenkor ne kínálna remek ajánlatokat.

Továbbra is az online vásárlás a népszerűbb

A tapasztalatok szerint a magyarok már bátrabban vásárolgatnak a plázákban is, azonban a többség az internetes vásárlást részesíti előnyben.

– A felmérések és a tapasztalatok azt mutatják, hogy a vásárlók interneten keresztül bonyolítják le a vásárlásaik jelentős részét – számolt be a Metropolnak dr. Aracsi Bernadett, a Deloitte magyarországi kiskereskedelmi és élelmiszeripari tanácsadó csoportjának menedzsere. Az idei Deloitte-kutatás szerint azonban, a járványtól való félelem enyhülésével újra kicsit nagyobb teret hódított a hagyományos bolti vásárlás, egyre többen tértek vissza az üzletekbe. Magyarországon a tapasztalatok szerint 80–90 százalékban leginkább online vásárolnak.

Rengeteg leértékelt áru kapható fekete pénteken Fotó: Móricz-Sabján Simon/Világgazdaság

Eleinte gyászos nap volt a Black Friday

A fekete péntek a hálaadást követő péntek elnevezése az Egyesült Államokban, ez a nap néhány évtizede hagyományosan a karácsonyi bevásárlási időszak kezdetét jelzi. A kifejezést eleinte negatív értelemben használták. 1965-ben a mindig csütörtökre eső hálaadást követő napnak a philadelphiai rendőrség adta a gyászos hangzású „fekete péntek” nevet. Ekkor indul meg ugyanis a karácsonyi bevásárlószezon, ami hatalmas dugókkal, tömött járdákkal és közlekedési káosszal járt. Az évtizedek folyamán a kifejezés elveszítette a negatív felhangját, és mind inkább kapcsolódott a karácsonyi ajándékvásárlást kísérő leértékelésekhez. Érdekes egybecsengés, hogy a kereskedők a könyvelésben hagyományosan fekete színnel jelölik meg a nyereséget, míg a piros színnel a veszteséget. Magyarországon 2014-ben jelentek meg az első Black Friday-akciók.

Érdemes telefonos alkalmazással vásárolni

János minden évben nagyon várja a Black Friday-akciókat, mivel a karácsonyi ajándékok nagy részét ilyenkor szerzi be. Most a Metropollal is megosztotta tanácsait.

– Vásárlásnál többnyire az online teret használom, mert szeretem elkerülni a nagy karácsonyi tumultust a plazákban – mondja az informatikusként dolgozó férfi. – Tudatosan vásárolok, tehát előre kinézem, mit akarok megvenni. Hogyha lemaradok róla, akkor legfeljebb megvásárolom máshol. Érdemesebb telefonos alkalmazást használni, mivel miközben a webes felületek a hirtelen túlterheltség miatt néha lefagynak, addig az alkalmazások gond nélkül működnek.

Van, aki a webes felületen, van, aki telefonos alkalmazással száll ringbe Fotó: Bach Máté/Magyar Nemzet

Előre készülj fel a „vadászatra”

Róbert ugyancsak gyakorlott „Black Friday-vadász”. Szerinte a megvásárolni kívánt termékből érdemes több típust kinézni (tévét például több méretben), mert az előzetes hírlevelekből nem mindig derül ki, pontosan mi minden lesz akciós, és akkor hirtelen kell dönteni.

– Ha nem vagy elég gyors, lemaradsz a legjobb leértékelésekről, mert néha akár 200 darab mosógép is egy perc alatt elfogy. Az internetsebességtől ma már nem függ a siker, viszont a múltban gyakran előfordult, hogy a telefonos felületet kicsivel hamarabb élesítették, ezért azok csaphattak le a legjobb ajánlatokra, akik telefonról próbálkoztak – tanácsolta Róbert. – Hasznos, ha előre beállítod a címed, a fizetési módot, elmented a bankkártyád adatait, és innentől már csak kattintgatsz. Tovább növeli az esélyed, ha két különböző fiókba belépve, párhuzamosan próbálkozol.

Egy dologban azonban mind a két gyakorlott Black Friday-ozó egyetértett: a szerencse komoly szerepet játszik a slágertermékek megvásárlásakor.