
Húsvéti akciót hirdettek duchenne-es Beniért – így tudsz segíteni
Duchenne-es Beni szülei nagyon hálásak minden segítségért.
A keresztény ünnep másnapján egy többé-kevésbé kedvelt hagyománynak adózunk: fiúk és férfiak indulnak útnak kora reggel, hogy meglocsolják a lányokat és nőket, jelezvén, nem szeretnék, ha a következő egy évben elhervadnának. De vajon honnan ered ez a szokás? A 2025-ös húsvétkor is ez lesz a nagy kérdés.
A vizes tradíció egészen a pogány időkig nyúlik vissza, ám akkoriban még másfajta jelentéssel bírt, mint ma. Az éltető folyadéknak tisztító és újító erőt tulajdonították, és azért öntözték meg a hajadon nőket, hogy azok minél termékenyebbé váljanak.
Később a kereszténység is elkezdte gyakorolni a szokást: a hívők Jézus feltámadásával kapcsolták össze, a legendák szerint ugyanis a sírját vigyázó és feltámadást hirdető katonák vízzel csillapították le az örvendező asszonyokat.
A népi hagyományok más formát adtak a locsolásnak: vízbehányó vagy vízbevető hétfőn a fiatal lányok a legszebb ruhájukat öltötték, majd a legények tóba, folyóba vagy épp az állatok itatójába dobták őket. Idővel előkerültek a vödrök és szódásszifonok, a hölgyeket pedig a ház előtt fürdették meg bőségesen.
Feledésbe merült szokás a húsvéti visszalocsolás, amiről egyes írásos emlékek számolnak be. Ezek szerint a 18. századi Erdélyben az ünnep harmadnapján a lányok éltek az öntözés jogával. A megtisztítás viszonzása, és a fiúk csuromvizessé áztatása egyfajta elégtétel is volt.
A locsolóversek valójában a népi folklór hozadékai, aminek a múlt századokban fontos jelentőségük volt: elszavalója egyrészt tiszteletét fejezte ki az adott ház lakói felé, másrészt a mondanivalón keresztül gazdagságot és jó egészséget, a hajadonnak pedig termékenységet kívánt, ami az idősebbek esetében egészen pajzán tartalmakat is jelenthetett.
Ha valaki komolyan udvarolt, és a locsolás egyfajta háztűznéző volt, ahol a szülőkkel is találkozott a legény, inkább a dicsérő szavak kerültek előtérbe, ami az egész családnak szólt. Az akár egészen hosszú versek elmondása után legfeljebb puszit lehetett kérni.
A terjedelmesebb költemények memorizálása külön esemény volt a legények között, akik olykor versenyeztek is abban, ki hozta és tanulta meg a leghosszabb, illetve a legkülönlegesebb verset. Ezen a téren a hagyományőrző székelyek büszkélkedtek a leginkább.
A többnyire közép-európai húsvéti hagyomány napjainkra teljesen megszelídült és átalakult. A nagyvárosokban szinte ki is kopott a klasszikus locsolkodás, helyette jelképesen, kölnivízzel kopogtatnak a fiúk és férfiak. A locsolás célja, hogy a hölgy megőrizze szépségét, fiatalságát.
Az egyedi megjelenésű, hosszú ágakon ülő apró bolyhos termésű növény a fűzfafélékhez tartozik, és elsősorban a keresztény húsvéti ünnepkör fontos jelképe. A barka elnevezés feltehetően a barika (kis bárány) szóból ered, ami egy egyszerű párhuzamból jön: az apró szőrös hajtások olyanok, akárcsak az állat gyapjas szőre. A tavaszt és az újjászületést testesíti meg, hiszen a hosszú tél után ez az egyik elsőként virágzó növény.
Vallási értelemben még fontosabb szimbólum a barka, ami a virágvasárnaphoz kapcsolódik. Ezen a napon Jézus Jeruzsálembe való bevonulását ünneplik, amiről barkaszenteléssel emlékeznek meg. A néphagyományban a barka a mérsékelt égövi országokban nem termő pálmaágat helyettesíti, amivel Isten fiát köszöntötték az emberek a fővárosba érkezve. A templomokban virágvasárnapkor megszentelik a barkát, amit a hívek hazavisznek.
A megszentelt barkát egészen a következő évi hamvazószerdáig kellett megtartani. Ekkor a hagyomány szerint elégették azt a megtisztulás jelképeként és a böjti időszakra való felkészülés részeként. Hamuját a nagyböjt kezdetét jelző szertartás során használták fel, amivel az őskeresztény hamvazkodás emlékét őrizték. A pap ilyenkor a hívek homlokára rajzolta a keresztet, emlékeztetve őket a mulandóságra és a bűnbánat fontosságára. A katolikusoknál ma is élő szokás.
Védelmi és szerencsehozó szerepe is van a barkának: a néphagyományban a szentelt barkaágat a hívek a házaikban tartották, hogy távol tartsák a bajt. Az állatok óljába is tették, hogy megóvják őket és egészséget hozzanak rájuk, illetve a földekre vitték, hogy azok jó termést adjanak. Gyógyító, rontáselhárító és a romboló időjárást távol tartó hatásáért is értékesnek vélték. Egyes helyeken viszont úgy tartották, nem szabad bevinni, mert odavonzza a bogarakat.
Voltak, akik a szentelt ágakkal a misét követően nem haza, hanem a szőlőföldekre mentek, és az ott dolgozó gazdáknak adták a növényt. Mindegyiküknek három ágat nyújtottak át: egyet elástak, egyet az ereszcsatorna alá, egyet pedig a hordó tetejére helyeztek. Előbbi a pockok megjelenése és a földben, növényekben való kártevése ellen védett. A második módszer a villámcsapástól óvott, míg a harmadik a bőséges szőlőtermés és bortermelés reményét hordozta magában.
A mágikus erővel felruházott növény nem véletlenül kerül a legtöbb otthonba húsvét idején. Dekorációs elemként számtalan módon felhasználható, csak a mi kreativitásunkon és ügyességünkön múlik, hogy mit hozunk ki belőle. A legnépszerűbb, amikor a barkaágakra tojás- vagy egyéb díszeket aggatunk, de az ünnepi asztalra fektetett ágak és a natúr módon vázába helyezett vesszők is közkedveltek, látványosak. Fontos, hogy a barkát ne tegyük vízbe, mert elhullajtanák szőrös hajtásaikat, és virágokat, leveleket hoznának.
Duchenne-es Beni szülei nagyon hálásak minden segítségért.
Fekete-fehér közös fotóval, őszinte gondolattal búcsúzik a kormányfő.
Ferenc pápa halálhírére Facebook-oldalán reagált Böjte atya.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre