Legutóbb a makói mérnökség mindössze 41 éves dolgozóját ütötte el egy kamionos. Annyi közutas vesztette már az életét munka közben, hogy nem fér több név az emléktáblájukra.
Hogy mennyire veszélyes a közutas munka, azt nem lehet elégszer hangsúlyozni. A cég 2019-ben indította el a „Biztonságunk egymás kezében van” című kampányát, ám azóta is rendszeresen fordulnak elő balesetek, halálesetek. Legutóbb József, a makói mérnökség 41 éves közutas szakembere vesztette életét az M43-as autópályán március 22-én egy, a volánnál alvó kamionos miatt.
József és a kollégái útburkolati munkálatokat végeztek aznap, és már éppen indultak volna vissza a mérnökségre, amikor megtörtént a tragédia. Ő volt a huszonegyedik közutas 2000 óta, aki munkavégzés közben vesztette életét. A közutas tragédiák mindig megrázzák az egész országot.
A Magyar Közút figyelemfelhívásként már szívszorító videókat is közzétett, sőt, a 2017. december 6-án elhunyt közutas, Illés Attila felesége a forgalmas autópályáról, férje tragédiájának a helyszínéről üzent az autósoknak. „Kérlek szépen, ha bármelyik autópályán, vagy országos úton most haladsz el egy munkavégzésre figyelmeztető tábla, sárga villogós autó vagy a Magyar Közút dolgozója mellett, kérlek, lassíts, Őket is hazavárják! Én már ezt nem tehetem…” – mondta Illésné Horváth Mónika. Bár mind a közutasok, mind családtagjaik tisztában vannak ennek a munkának a veszélyeivel, egy balesetre, tragédiára nem lehet felkészülni. Mónika azt is elmondta, mi játszódott le akkor, amikor a szigetszentmiklósi kirendeltség vezetője, Juhász Csaba felhívta, hogy közölje vele férje halálhírét. „Mikor mondta nekem a történetet, hogy Attilát súlyos baleset érte, még átfutott az agyamon, hogy elsodorták, kórházba került, hogy azt fogja nekem mondani Csaba, hogy vigyek be papucsot, hálócuccot, fogkefét, fogkrémet, semmi baj, eltörte a kezét-lábát, de él. De nem ez történt. Elmondta, hogy halálos közúti balesetet szenvedett, és meghalt. És akkor én összeestem a tűzhely előtt és csak annyit tudtam mondani Csabának, hogy „Ugye ez nem igaz? Ez vicc”. És akkor kijött a kislányom a szobából, ő ezt meghallotta és elkezdte csapni a konyhafalat” – mondta el az özvegy.
Egy-egy tragédia után minden alkalommal pszichológus segíti a mérnökségek szakembereit. Így volt ez a 2018. május 17-én történt tragédia után is, amikor Jobbágy Krisztián útüzemeltetőt elgázolta egy jobbról előző kamion. Mégis, egy ilyen eset után előfordulhat, hogy a kollégák képtelen ugyanoda visszamenni dolgozni, képtelenek kitenni magukat ennek a veszélynek. „A csapatban megviselt mindenkit. Volt akit olyannyira, hogy egyszerűen nem vállalt terelést. Hogy ő terelőhöz nem megy” – mondta el arról Dénes László útellenőr, hogyan élték meg társuk, Krisztián tragédiáját. Megrázóak a közutas tragédiák.
Gyerekek, feleségek, szülők, testvérek élete roppan össze pillanatok alatt figyelmetlen autósok miatt, nagyon megrázó közutas tragédiák történtek az elmúlt években. „Drága Bátyám! Nyugodjál békében! Mindig emlékezni fogunk rád, a lelkünkben, a szívünkben, a kislányodban, a családodban élsz tovább. Hihetetlenül, váratlanul, akaratod ellenére kellett itt hagynod bennünket! Nagyon fáj” – írta annak a közutasnak a testvére, aki 2021 októberében az M1-es autópályán vesztette életét. Egy bolgár kamionos fékezés nélkül csapódott bele az energiaelnyelő modullal felszerelt több tíz tonnás teherautóba, amit az oldalára borított és betolt a munkaterületre. A jármű előtt álló közutas szakember a gép alá szorult és életét már nem tudták megmenteni. A mindössze 45 éves ásványrárói családapát kislánya várta haza.
Az nagyon ritka, hogy nem egy figyelmetlen autós, hanem egy rettenetes véletlen okoz tragédiát. Idén február 13-án a 76-os úton, Szombathely és Bagod között egy vadbalesetben sérült meg súlyosan a Magyar Közút körmendi munkatársa, miután autójára repült egy szarvas, amit egy szemből érkező autó gázolt el. A férfit súlyos fejsérülésekkel szállították kórházba, ahol azonnal megoperálták. A közutas életéért az egész ország szorított, ám 10 nappal a baleset után elhunyt. „Imre 2018-ban csatlakozott körmendi mérnökségünkhöz. A mindössze 35 éves kollégánk ambiciózus volt, érdekelte a technika, egyik munkagép kezelése sem állt tőle távol, rendkívül hasznos tagja volt társaságunknak. Munkatársaink csak Juniornak becézték, akivel nagyon szerettek dolgozni” – búcsúzott kollégájától a Magyar Közút Zrt.
„Az M7-es autópályán, Siófok közelében található a töreki pihenőhely, ahol megtalálható az a közutas emlékhely, ahol a munkavégzés közben elhunyt kollégáinknak állítunk emléket. A réztáblára 20 név fért fel, ami sajnos az elmúlt években betelt. Legutóbb a körmendi, vadbaleset kapcsán elveszített munkatársunk neve került fel. Természetesen a továbbiakban is – bár reméljük, nem lesz rá szükség – méltó módon szeretnénk megemlékezni munkavégzés közben elhunyt szakembereinkről, így megvizsgáljuk, hogy az emlékhelyet milyen módon tudjuk kiegészíteni” – írta a Magyar Közút a Ripost megkeresésére.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre