Csalók hívnak telefonon magánszemélyeket és a jegybank nevében próbálják megszerezni az ügyfelek adatait, pénzét – figyelmeztetett a Magyar Nemzeti Bank (MNB) csütörtökön az MTI-nek eljuttatott közleményében.
Kifejtették: a csalók a magánszemélyektől sürgős intézkedést kérnek és például „vírusirtó” programot ajánlanak nekik az állítólagosan „megtámadott” bankszámlájuk elleni védekezéshez. Az MNB nevében telefonálók arról érdeklődnek, hogy az ügyfél indított-e utalást bankszámlájáról, mert csalás gyanúja merülhetett fel. Ha a hívott fél nem működik együtt, a csalók a bankszámla „befagyasztásával” fenyegetőzhetnek – fűzték hozzá.
A megkeresett vagy megkárosított állampolgároknak azt tanácsolták, hogy jelezzék az esetet az MNB-nek és forduljanak a rendőrséghez. Ha egy ügyfél esetleg küldött pénzt a csalóknak, érdemes haladéktalanul bejelenteni a bankjának is az összeg visszaszerzése reményében.
A közleményben emlékeztettek arra, hogy a kibercsalók telefonon, SMS-ben vagy e-mailen, megtévesztéssel, érzelmi manipulálással próbálják rávenni az ügyfeleket, hogy adják ki bizalmas, titkos banki azonosító adataikat – például belépési azonosítójukat, jelszavukat, PIN-kódjukat, telekódjukat. Előfordulhat, hogy a csalók e-mailben vagy akár egy csevegőprogramon keresztül hamis banki honlapra irányítják az ügyfélt.
A kiberbiztonsági kockázatok megelőzése érdekében az MNB és több egyéb hatóság, a Magyar Bankszövetség és a pénzpiac szereplői nemrég KiberPajzs néven közös oktatási kampányt indítottak el – idézték fel a közleményben.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre