Az üzemanyag-turizmus állandó probléma lett az elmúlt hetekben a környező országokban egyre inkább elszabaduló benzinárak miatt, éppen ezért a kormánynak olyan gyors lépést kellett tennie, amivel a magyar emberek érdekét védi – mondta Hortay Olivér, a Századvég elemzője annak kapcsán, hogy az Európai Bizottság eljárást indítana amiatt, hogy Magyarországon csak magyar rendszámú autó tankolhat 480 forintos áron. A benzinturizmus oka az orosz–ukrán háborúval súlyosbított energiaválság és Brüsszel elhibázott energia- és szankciós politikája.

Az északi országokban 1000 forintba kerül literenként a benzin, míg a magyarok 480 forintért tankolhatnak Fotó: Metropol/BS

Jelenleg Lengyelországban ötödével, Szlovéniában közel negyedével, Horvátországban, Szlovákiában 43%-kal, Ausztriában 44%-kal Csehországban pedig közel 50%-kal drágább az üzemanyag. Németországban pedig majdnem kétharmadával többe kerül a benzin, literenként nagyjából 800 forintnyi euróba. Az uniós lista elején Norvégia, Finnország és Dánia áll, ahol 1000 forint fölötti összegbe kerül a 95-ös benzin literje. Európában egyedül Belaruszban és Oroszországban olcsóbb az üzemanyag, mint hazánkban. A kormány májusban ismét meghosszabbította az árstopot, azonban az már csak a magyar rendszámú autók tulajdonosaira terjed ki, így megszűnt a hazai készleteket veszélyeztető üzemanyag-turizmus. Az utóbbi lépés nem tetszik Brüsszelnek.

Megszólalt Putyin: örül az olaj- és gázembargónak

Évekbe telhet, mire a Nyugat képes lesz függetleníteni magát az orosz olajtól és gáztól” – jelentette ki Vlagyimir Putyin egy fiatal orosz vállalkozókkal tartott találkozón – írja az Interfax orosz hírügynökségre hivatkozva a Haszon.hu. Az orosz elnök elégedetten tette hozzá, hogy mivel a világpiacon elérhető olajmennyiség csökken, ezért az árak emelkednek, az orosz vállalatok bevételei pedig nőnek. Putyin szavaiból az is kiderült, hogy elhúzódó háborúra számít. Az európai uniós bojkott, úgy tűnik, visszafelé sült el: a következményeként kialakult magas energiaárak miatt idén Oroszország 285 milliárd dollár bevételre számíthat az olaj- és gázeladások után, ami 20%-kal több, mint az ország tavalyi, hasonló bevétele. Az unióban számos ország jelentősen függ az orosz energiától. Németország például a földgázimportjának 35%-át Moszkvától szerzi be, és ezt 2024 előtt biztosan nem tudja megszüntetni.