Az üzletláncok egymásra licitálva csökkentik a termékek árát.
A Magyarországon működő üzletláncok – köztük a Lidl, Aldi, SPAR, CBA – már hetek óta árháborút folytatnak, és egymásra licitálva csökkentik a termékek árát. Érdekes fejlemény lehet ezen a téren, hogy a kormány egy árfigyelő rendszert is bevezethet a közeljövőben azért, hogy segítsék a lakosság tájékozódását.
Az éles fordulat akkor kezdődött a kiskereskedelem, amikor hivatalosan is véget ért egy korszak:
a lábukkal szavaztak a vásárlók a drágulásról, durván beszakadt a boltok forgalma.
Miután a Központi Statisztikai Hivatal február 6-i jelentéséhez hasonlóra évek óta nem volt példa, a láncok azonnal léptek: először az Aldi jelentette be a vaj árának 20 százalékos csökkentését, megtörve ezzel a másfél évig tartó drasztikus drágulást.
Ezt követte a Lidl, a CBA, majd a Penny, míg a Tesco azzal érvelt, hogy leköveti a legolcsóbb piaci árazást, így végeredményben náluk is olcsóbban lehet megkapni a vajat. A második körben a sajtok kerültek kevesebbe, aztán a tészták, majd a boltok elkezdték százasával csökkenteni a termékek árát – ehhez csatlakozott a SPAR.
A Lidl most azt közölte, hogy a január 1-jén indított árcsökkentési programjában már több száz termék árát csökkentették.
AZ ÁRCSÖKKENTETT ÁRUCIKKEK KÖZÖTT AZ ALAPVETŐ ÉLELMISZEREK ÉS SZÁMOS, A VÁSÁRLÓK KÖRÉBEN KÖZKEDVELT, KERESETT TERMÉK IS MEGTALÁLHATÓ.
„Egyes árucikkek akár 29 százalékkal olcsóbban is megvásárolhatóak, de átlagot tekintve mintegy 10 százalékkal kerülnek kevesebbe az érintett termékek, ami jelentős megtakarítást, könnyebbséget jelenthet a magyar családoknak” – írta a Lidl.
Hozzátették azt is, hogy „a tej és tejtermékek esetében többek között többféle vaj, sajt és tejföl, a 18-féle pékáru közül például az 1 kg-os szeletelt fehér kenyér, valamint a nosztalgiakifli lett olcsóbb, de a rizs, a baromfirudacska és a vegyes virágméz mellett a száraztészták, a szendvicsfeltétek, a fűszerek, tisztító- és tisztálkodószerek, babaápolási termékek és gyümölcslevek között is megtalálhatóak az árcsökkentett termékek”.
A csökkenés mértéke akár a 29 százalékot is elérheti, de számos esetben 20 százalék felett mérséklődtek az árak
– írta a vállalat, leszögezve, stratégiai céljuk, hogy még tovább bővítsék az árcsökkentett termékek körét.
A SPAR-nál is bejelentettek egy nagy árcsökkentő programot. Az üzletlánc promóciójában már csaknem 400 kedvezményes termék szerepel, és ezen a héten is csökkentették több termékük árát.
A KSH április 6-án teszi közzé a szektor februári eredményeit, az már mérvadó lesz arra vonatkozóan, hogy a vásárlókat mennyire győzték meg az árcsökkentések.
Mivel a folyamat az év második hónapjában indult el, januárban még a decemberihez hasonló adatokat mért a hivatal: a forgalom volumene a nyers adat szerint 3,9, naptárhatástól megtisztítva 4,5 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest. Ez még az elemzői várakozásokat is alulmúlta, a legpesszimistábbakat is. Addig tehát aligha várható változás a boltok árazási politikáján, amíg a vásárlók nem szavaznak újra bizalmat nekik, hiszen a visszafogott költésük a gyártói és a kereskedői oldalnak sem jó.
Szinte napról napra versenyt futnak a boltok a vásárlókért: a hétvégén például 33 százalékkal olcsóbban kínálta a Lidl a bécsi roppanós virsliket, ami ugyancsak akciós volt az Auchannál, és csütörtöktől a Tesco is beszáll a küzdelembe. Igaz, mindegyik lánc más taktikát választ: utóbbi például azt állítja, a bevásárlókosár teljes tartalmára figyel, nem csupán egyes termékek árát csökkenti.
Elkészült a lista: egy helyen az összes élelmiszer, amelynek árát levágták a boltokPár hónap alatt közellenséggé kiáltották ki a drágulást a kiskereskedelemben. A boltok több száz termék árát vágták vissza, hogy ne veszítsenek több vásárlót. Az árcsökkentés a vajjal kezdődött, majd a sajtokkal és a száraztésztával folytatódott. |
Harmadik hónapja tart az árháború, a kiskerláncok minden héten új termékeknél nyitnak frontot, és egyelőre nem látszik a vége az árcsökkentésnek. A lépés egyértelműen annak szólt, hogy a kiskereskedelmi forgalom drámaian beszakadt: az áremelkedés miatt a vásárlók visszafogták a költekezésüket, ami egyértelműen meglátszott az értékesítés volumenén. A vásárlók távolmaradása még az elemzőket is meglepte, a piaci várakozásokhoz mérten a Központi Statisztikai Hivatal adatai kellemetlen meglepetést okoztak,
még a legpesszimistább becsléseket és alulmúlta a szektor év eleji teljesítménye.
Az első, vásárlók szempontjából kedvező árcsökkentéseket a vaj és a sajtok esetében regisztrálták, aztán szépen sorban jött a többi népszerű termék is, például a tészta. A Lidl folyamatosan élen próbált járni az akciókban, a sajt árának jelentős mérséklése mellett 70 terméket, köztük a kenyérféléket is olcsóbban kínálta. Készítettünk is egy részletes listát, hogy mely termékek árát vágták le a boltok.
Viszont azt is megírtuk, hogy két táborra szakadtak a boltok, homlokegyenest mást csinál az Aldi és a Lidl, mint a Tesco és a SPAR.
Úgy gondoljuk, hogy a magyar vásárlóknak nemcsak egy-egy termék árának csökkenésére van szükségük, legyen szó a vajról vagy jelen esetben a trappista sajtról, hanem tartósan alacsony árakra
– így reagált a Tesco Magyarország a Világgazdaság megkeresésére annak kapcsán, hogy mit lépnek az Aldi, a CBA és a Lidl által meghirdetett árcsökkentésre. A Tescónál nem egyetlen termék árát csökkentik, hanem a bevásárlókosár teljes tartalmára figyelnek.
Eközben a SPAR néhány nappal ezelőtt Árzuhanás Promóció meghirdetésével lépett be a kiskereskedelmi árháborúba. Ennek keretében hetente teszi közzé a terméklistáinak csökkenő árait a SPAR és Interspar áruházakban. Minden hétfőn konkrét terméklista jelenik meg, feltüntetve az árcsökkenés mértékét. Előfordulhat, hogy a már listán szereplő termékek ára később még tovább esik.
A termékek árának csökkentéséből azt azért már régóta le lehet szűrni, hogy a kiskereskedelmi láncok folyamatosan figyelik egymás tevékenységét. Ha a fent említett példánál, a bécsi virslinél maradunk, akkor rögzíthetjük, hogy ezekben a napokban az Auchan is 33 százalékkal olcsóbban kínálja saját márkás bécsi sertésvirslijét, és a Tesco válasza sem késlekedik, csütörtöktől hirdet kedvezményt. Az is egyre jellemzőbb, hogy a boltok saját hűségkártyájukkal további jelentős akciókat biztosítanak törzsvásárlóiknak.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre