A mélytengeri olaj- és gázipar egy óriási infrastruktúrával rendelkezik, aminek a fenntartása rendkívül költséges. A kutakat, különféle berendezéseket folyamatosan kell ellenőrizni és működtetni, és persze ezt még tovább drágítja, illetve nehezíti a több ezer kilométernyi csővezetékrendszer. A csövek folyamatok javítása és karbantartása szintén nagyon macerás munkafolyamat.

A munka könnyítésére olyan élvonalbeli, víz alatti drónokat és robotokat fejlesztenek, amelyek biztonságosabbá, olcsóbbá és kevésbé szennyezővé tehetik majd a folyamatokat. A hasonló ötletek persze nem csak a mélyvízi feladatok elvégzésére terveznek, ahogy mi is beszámoltunk már róla, egyre több „területen találkozhatunk robotokkal”.

Az egyik legérdekesebb közöttük az Eelume. Egy hat méter hosszú, kígyószerű robot, amely mindkét végén érzékelőkkel és kamerával rendelkezik. A robotot tényleges használatnál egy dokkolóállomáson kell majd tartani, ami legfeljebb 500 méter mélységben, fél évig tartható, anélkül, hogy visszavinnék a felszínre.

Teljes robotizáció

Az önjáró robot akár 20 kilométert is megtehet, mielőtt vissza kéne térnie az állomására, hogy újra feltöltse magát. A kígyó többféle különböző feladatot is képes ellátni. Alkatrészt tud cserélni, sőt, akár a tenger alatti szelepek működtetésére szolgáló eszközöket, valamint a tengeri növekedés és az üledékek eltávolítására szolgáló kefék tisztítását is.
A robotot fejlesztő Eelume Subsea Intervention technológiai vezetője, Pål Liljebäck elárulta, hogy több mélytengeri kút és csővezeték-rendszer javítási munkáját már pilóta nélküli járművek végzik amúgy is, de ezeket teljes legénységgel kell szállítani, és felszíni fedélzetről irányítani. Napi 100 ezer dollárba is kerülhet ez a folyamat.
Liljebäck szerint a kígyó robot óriási előnye, hogy a dokkolóban élő tengeralattjáróvá válhat, emiatt pedig bármikor mozgósítható az ellenőrzések és beavatkozási feladatok elvégzésére, és ezáltal csökken a költséges felszíni hajók iránti igény.