Az érzelmi kimerültség többféleképp is jelentkezhet. Mutatjuk a leggyakoribb tüneteket és tippeket is adunk, hogy túl tudj jutni ezen a nem kívánt állapoton. Fontos, hogy foglalkozz a problémával, mert ha csak legyintesz, még mélyebb gödörbe kerülsz.

Nincs már egyensúly a munka és a magánélet terén? Elveszettnek érzed magad? Itt az ideje, hogy talpra állj! Forrás: Pixabay

Ha csak loholsz a feladatok után, akkor biztosan szükséged lenne egy kis szünetre. Előfordulhat, hogy nem tudsz lépést tartani a munka, a család és a társadalmi élet követelményeivel és úgy érzed, mindig adsz, de soha nem kapsz. Ez nehezteléshez és keserűséghez vezethet, ezért ebben a helyzetben fontos, hogy lépj egyet hátra és priorizálj. Lehet, hogy csökkentened kell kötelezettségvállalásaid, hogy gondoskodni tudj magadról.

Úgy érzed, elszakadtál a szeretteidtől? Amikor érzelmileg kimerült vagy, valószínűleg inkább visszavonulsz, így pedig nehéz szoros köteléket fenntartani. Ez azért van, mert nincs energiád ezekbe a kapcsolatokba fektetni. A helyzet javítása érdekében elengedhetetlen, hogy minőségi időt tölts szeretteiddel.

Küzdj, hogy örömet találj a mindennapi tevékenységekben!

Azok a programok, amelyek egykor örömet okoztak, már nem feltétlenül vonzanak? Lehet, hogy azon kapod magad, már nem igazán élvezel semmit. Ha ez a helyzet, akkor fontos új dolgokat találni, amelyek felvidítanak. Lehet ez egy új hobbi vagy egy új étterem kipróbálása is, a fantáziád szabhat csak határt.

Az érzelmi kimerültség gyakori tünete, ha túlságosan aggódsz olyan dolgok miatt, amelyek az irányításodon kívül esnek. A sok idegeskedés rendkívül káros, megviseli a mentális és a fizikai egészségedet. Ha ebben a helyzetben találod magad, fontos, hogy azokra a történésekre összpontosíts, amelyeket tudsz befolyásolni. Készíts egy listát azokról a helyzetekről, amelyek stresszt okoznak, és gondold át, mit tehetsz a változás érdekében. Érdemes szakember segítségét kérni, ha a szorongás túl soknak bizonyul ahhoz, hogy egyedül kezelni tudd.

Ingerlékeny vagy a környezetedben élő emberekkel szemben?

Amikor túlterhelt vagy, előfordulhat, hogy azokon az embereken vezeted le a frusztrációdat, akiket szeretsz. Szabj határokat magadnak és próbáld kívülről megvizsgálni a helyzetet! Nem is emlékszel az utolsó alkalomra, amikor jól érezted magad? Ebben az állapotban gyakran rágódhatsz a negatív tulajdonságaidon. Lehet, hogy másokhoz hasonlítgatod magad, és úgy érzed, nem vagy elég jó. Fontos, hogy összpontosíts az élet pozitív oldalára! Készíts egy listát azokról a dolgokról, amelyek boldoggá tesznek, és próbálj meg ezekkel foglalkozni.

Így segíts magadon!

Ha a fentiek igazak rád, akkor a legfontosabb, hogy szánj egy kis időt magadra. Nem kell nagy dolgokra gondolni, már a kis lépések is segítenek. Talán szünetet kell tartanod a munkádban vagy egy hétvégére el kell vonulnod. Akárhogy is, legyen időd kikapcsolódni és feltöltődni!

Mindenekelőtt saját magadra kell vigyáznod! Ennek érdekében húzd meg a határokat és mondj nemet arra, ami kimerít vagy amihez nincs kedved. Egyúttal tudasd a környezeteddel, hogy mire van szükséged, hagyd, hogy segítsenek. Beszélgess a családoddal, barátaiddal a helyzetedről, de ha ez nem elég, akkor keress fel egy terapeutát. Támogatásukkal olyan küzdési mechanizmusokat fejleszthetsz ki, amelyek segítenek visszanyerni önmagad.