Találkozhatunk vele Audi A3-asokon, BMW-ken, Opel Astrákon, Merivákon vagy Volkswagen Golfokon is. Ebben az évben 15 gyártó abroncsa került megmérettetésre, és ahogyan az lenni szokott a legismertebb márkák mellett a névtelennek számító gumik is bemutatkozhattak. Persze senki sem fog meglepődni, hogy ez utóbbiak végeztek a leghátrébb, de ne szaladjunk ennyire előre.

Az ADAC minden évben a szokásos protokollt követi a tesztek tekintetében. Az abroncsok mindig kiskereskedőktől származnak, hogy még véletlen se kerüljön hozzájuk preparált tesztabroncs. A vizsgált szempontok sem egységes mértékben nyomnak a latban, a nedves és havas utak tapadása 30, illetve 20%-ban számít bele a végső eredménybe, a száraz úté 15%-ban, míg a jeges úté csak 10-ben. A kopás és a fogyasztás is 10-10 %-ot tesz hozzá a végső eredményhez, a zaj pedig csak 5%-ot. Ahogyan az az eredményeken is látszik majd, hogy ami egy tapadás teszten nem teljesít jól, az a végső eredmény tekintetében sem számíthat jó eredményre.

Hogy muzsikáltak az abroncsok a különböző útviszonyokon?

Meglepetésekben idén sem volt hiány. Kezdésnek a száraz utak okoztak váratlan fordulatokat, de minden eredmény volt örömteli. Kellemes meglepetést a Maxxis Premitra Snow WP6 okozott, ami a legjobb eredmény érte el, közvetlenül maga mögé utasítva a Bridgestone Blizza LM005-öst és a teljesen noname Tristar Snowpower HP-t. A Continental és a Pirelli esetében azonban pont a másik oldalra billen a mérleg nyelve, mert bár nagy márkákról van szó, de egyik sem muzsikált fényesen a száraz viszonyok között.

Mivel Európában nagyrészt a mérsékelt éghajlat dominál, ami télen főként nedves utakat eredményez, egyáltalán nem véletlen, hogy ez számít bele legjobban a végső eredménybe. A Birdgestone itt is szép eredménnyel zárt, és a Continentalnak is sikerült fordítania a száraz utakon szerzett kevésbé jó teljesítményén. És bár a Tristar szárazon bizonyított, nedves felületen a legalacsonyabb eredménnyel zárt, ami a végső eredmény tekintetében nagyon meghatározó volt. Ugyanígy járt a szintén névtelennek számító King Meiler is.

Végkövetkeztetés: amit megvásároljunk, és amit ne

Az eredményekből jól látszik, hogy ha valamelyik abroncs az egyik tapadás teszten rosszul tejesít, az rányomja a bélyegét a végső eredményre is. A nagy márkák közül a Bridgestone és a Michelin végzett az élen, ami egyáltalán nem okozott meglepetést, ugyanakkor a Duplon, a Hankook és a Maxxis kiváló teljesítménye igen, főleg annak fényében, hogy a jóval a Goodyear és a Continental előtt végeztek. A Pirelli még ennél is rosszabbul járt, mert csak éppen hogy sikerült egy közepes eredmény produkálnia.

Aki épp abroncsvásárlás előtt áll, és az olcsó vagy épp a névtelen márkák között keresgél King Meiler és a Tristar tesztelt abroncsát inkább kerülje el, és sajnos a Semperit Speed-Grip 3 sem éppen hogy csak elérte az elégséges eredményt. A teligumit.hu oldalán minden abroncs esetében megtalálhatjuk ezeket az eredményeket, így aki nem követi nyomon minden évben a teszteket is értesülhet, hogy melyik abroncs kapott rossz eredményt.

(X)