Véglegessé vált a H5-ös, a H6-os és H7-es HÉV nyomvonala. Ahogy azt a Metropol két évvel ezelőtt szinte napra pontosan hírül adta: 2022 őszére elkészültek a kiviteli tervek. Most három kormányhatározat is taglalja a technikai információkat. A HÉV-vonalak fejlesztése azért fontos, mert ez az 5-ös metró létrejöttének előszobája.

Ezeket a településeket érintik majd a HÉV-ek

  • A H5-ös HÉV a II. és III. kerületet, Budakalászt, Pomázt és Szentendrét.
  • A H6-os HÉV Szigetszentmiklós-Gyártelep–Ráckeve vonalon Szigethalmot,
  • Tökölt, Szigetcsépet, Szigetújfalut, Szigetszentmártont és Ráckevét.
  • A H7-es HÉV nyomvonala Csepel kerületét.

Jelenleg minden harmadik autós az elővárosokból érkezik Budapestre, és tízből csak hárman választják a közösségi közlekedést. A HÉV-fejlesztésekkel éppen az utóbbin kívánnak változtatni, hiszen várhatóan csökken majd az autóáradat, kevesebb lesz a dugó és végre javulhat a főváros levegője is. A ráckevei H6-os és a csepeli H7-es HÉV teljes felújítása és a Kálvin térig való meghosszabbítása azért is fontos, mert ez a Dél-Pest és Óbuda között létesítendő 5-ös metróvonal első ütemeként értelmezhető.

A Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározatok legfontosabb pontja, hogy két évig szóló védettséget biztosít az érintett területsáv kapcsán. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy 2024 augusztusáig a most kijelölt területeken más beépítés biztosan nem történhet, a HÉV-vonalak itt abszolút elsőbbséget élveznek majd. A budapesti Fidesz-frakció közösségi oldalán emlékeztetett arra, hogy Budapest baloldali vezetésével szemben a kormány valóban a főváros és környékén élőkért dolgozik.

A föld alá viszik az 5-ös metró megállóját, így a felszínen nem történik változás Forrás: Főmterv Zrt.

A H5-ös, H6-os és H7-es HÉV meghosszabbított útvonalon, a Kálvin térig közlekedik

A H7-es (Csepel) HÉV esetében a Budapest Fejlesztési Központ már korábban megkezdte a teljes felújítás tervezését. Így már ismerni, hogy megszűnik majd a sebességkorlátozás, átépítik a megállóhelyeket, akadálymentesítik, továbbá P+R- és B+R-parkolókat létesítenek. A beruházás fontos része, hogy a H6-os és a H7-es csepeli vonal járatai meghosszabbított útvonalon a Közvágóhíd állomástól összefonódva egy új vasúti alagúton keresztül egészen a Kálvin térig közlekedhetnek. Ezáltal Ráckevéről és Csepelről, illetve a közbenső állomásokról átszállás nélkül lesz elérhető a belváros, a Kálvin térnél pedig a 3-as és a 4-es metró.

A H6-os és H7-es jelenlegi napi utasszáma 62 ezer fő, a fejlesztésnek köszönhetően ez a szám 140 ezerre lesz tehető. A H5-ös szentendrei HÉV-et naponta körülbelül 80 ezer utas veszi igénybe. A vonalon akadálymentes, rendezett megállók és új P+R-, illetve B+R-parkolók várják majd az utasokat a felújítást követően. A tervek szerint új, alacsony padlós és légkondicionált szerelvények közlekednek majd Budapest és Szentendre között.

Látványtervek a készülő metrómegállókról Forrás: Főmterv Zrt.

A HÉV-vonalak fejlesztése összekapcsolódik az 5-ös metró létrejöttével

Az M5 egy belvárosi, minden tekintetben metrófunkciójú szakaszból és a hozzá délről három irányból (Csepel, Ráckeve, Kunszentmiklós–Tass), északról pedig két irányból (Szentendre, Piliscsaba) csatlakozó elővárosi vonalakból állna. A 2-es, esztergomi vasútvonalról ugyanúgy bejárnának az M5-re egyes vonatok, ahogy a 150-esről. Az agglomerációs vasúti stratégiában az olvasható, hogy a HÉV-ek a metróhoz hasonlóan süllyednének a föld alá a Közvágóhíd térségében. A két vonal pedig a föld alatti szakaszon három állomást érintene közösen:

  • az elsőt a Közvágóhídnál, kapcsolódva a Déli Körvasút új állomásához, az 1-es, 2-es és 24-es villamosokhoz,
  • majd a Boráros téren a nagykörúti villamosokra kínálva átszállást,
  • végül a Kálvin téren elérve a 3-as és a 4-es metrót, illetve több felszíni járatot. A HÉV-alagút folytatódna a Kálvin tértől a belváros és a Duna alatt Budára, ahol a vonal az elképzelések szerint összekapcsolódik a H5-ös szentendrei HÉV-vel.