Ezt tuti nem tudtad: már ennyi ideje közlekednek hazánkban az autók a jobb oldalon, de még mindig van kivétel





1941. november 9-e óta mennek a kocsik a jobb oldalon. Viszont az egyik tömegközlekedési eszköz még mindig a bal oldalon halad.



Megosztás
Szerző: Metropol
Létrehozva: 2022.11.09.
jobbra hajts

Nyolcvanegy éve, 1941. július 6-án lépett életbe Magyarországon a jobb oldali közlekedésről szóló rendelet, amelyet azonban a fővárosban és környékén csak november 9-én vezettek be. Ez előtt bal oldali közlekedés volt érvényben mindenhol hazánkban. A szükséges műszaki átalakítások miatt a budapesti átálláskor november 8-án 23 órakor leállították a tömegközlekedést hajnal 3-ig. Ez az 1885 óta jobb oldalon közlekedő vonatoknál és a villamosoknál, ahol mindkét oldalon volt ajtó, nem okozott gondot, a buszoknál azonban 12 millió pengős költséget jelentett az új ajtók kivágása. A kisföldalatti azonban csak 1973-ban tért át a jobb oldalra, míg a gödöllői HÉV mai napig a bal oldalon szállítja az utasokat.

Ez a Mercedes autó a közlekedési változásra figyelmeztetett anno Fotó: Fortepan

Hogy volt a múltban?

Régészeti leletek bizonyítják, hogy az ókorban a régi rómaiak már az út bal oldalán haladtak, azért, mert a többség jobbkezes volt és így veszély esetén gyorsabban előránthatták fegyverüket. A középkorban a hintót és lovas kocsit hajtók szintén a bal oldalra tértek ki, ha velük szembejött valami, illetve könnyebben bántak az ostorral, ha nem akadt bele egy bokorba. Ezen a balkezes Napóleon változtatott úgy, hogy az általa elfoglalt országokban bevezettette a jobb oldali közlekedést. A szokás sok helyen elterjedt Európában, ám az Osztrák–Magyar Monarchia területén továbbra is a „balra tarts” volt érvényes egészen 1939-ig. A kormányzat akkor döntött a jobb oldali közlekedésre való áttérésről, amit a világháború kitörése miatt két évvel elhalasztottak. Végül 1941-ben Európában az utolsó Svédország előttiként megtörtént az átállás.

1941. november 9-e óta már Budapesten is a jobb oldalon kell haladnia az autóknak Fotó: Fortepan

Jobbra tarts a korabeli sajtó tükrében

„November 9-ét a jobboldali közlekedés premierjét a gyalogjáró közönség is izgatottan várja. Vizsgája lesz ez a nap a gyalogos közönség fegyelmezettségének is. A budapesti közönség megszokta, hogy az úttesten áthaladva, eddig mindig jobbra nézett, mert hiszen ebből az irányból jöttek a járművek. November 9-én viszont életbe lép a jobbra hajts és a balra nézz. A járókelőknek az úttesten a bal oldalra kell figyelniök, mert ezután erről jönnek majd a villamosok, autók és egyéb járművek. Azt a régi szokást, hogy a járókelő jobbra nézzen és innen figyelje a járművek közeledését, nehéz lesz egyik napról a másikra leszokni. Legcélszerűbb tehát, ha a gyalogjárók az első napokban az úttest mindkét irányában figyelnek. Más lesz a villamosról való leszállás is, mint a múltban. A jobboldali közlekedésnél balkézzel kell kapaszkodnia az utasnak és jobblábbal lelépni. Ez fokozott óvatosságot igényel, de talán le fogja szoktatni a közönség egy részét arról, hogy a még mozgásban levő kocsikról leugráljon. A jobboldali közlekedés bevezetésével egyidőben a budapesti villamos megállóhelyek nagy része is megváltozik.” (Az Újság, 1941. 11. 07.)

„A jobboldali közlekedés bevezetése következtében ma éjjel beálló villamoskorlátozásokra való tekintettel— hogy a közönség még elérje az utolsó villamoskocsikat — egyes budapesti színházak korábban kezdik ma este előadásaikat.” (8 órai újság, 1941. 11. 08.)

A jobboldali közlekedéssel kapcsolatban a főváros közlekedési ügyosztálya rádión a következő üzenetet küldi Budapest közönségének: „Vasárnap reggel Budapesten és környékén is megváltozott a hajtás iránya. Mától kezdve a járóművek — tehát a villamosok és az autóbuszok is — az úttestnek a menetirány szerinti jobboldalán közlekednek, ezért a fel- és leszállás a kocsik jobboldalán történik. Addig, amíg a forgalom új rendjéhez teljesen hozzá nem idegződünk, igen óvatosan közlekedjünk és nézzünk körül, mielőtt a járdáról az úttestre lépünk! Tehát jól jegyezzük meg, mától kezdve: jobbrahajtás!” (Magyar Nemzet, 1941. 11. 09.)

„Szóba ereszkedtünk a közönséggel s megkérdeztük, mit szól a jobboldali közlekedéshez. A mindennapos villamos azt, legyint a kezével és azt mondja: nem nagy eset. Ugyanazt kell csinálni, mint eddig, csakhogy megfordítva. Ott kell leszállni, ahol felszálltunk és ott kell felszállni, ahol leszálltunk. Ez a keresztrejtvény titka.” (Pesti Újság, 1941. 11. 10.)

Ma már a jobbra tarts teljesen magától értetődő, ahogyan a hajózásban és a repülésben is Metropol/Olvasói fotó

 





Ezeket olvastad már?
„Ha segít, én is segítek” – utcán keres munkát a 74 éves, hajléktalanság szélén álló László

„Ha segít, én is segítek” – utcán keres munkát a 74 éves, hajléktalanság szélén álló László

Késelést jelentettek Zuglóból – kiderült, mi történt

Késelést jelentettek Zuglóból – kiderült, mi történt

Hollik István: Magyarországnak és Európának béke kell!

Hollik István: Magyarországnak és Európának béke kell!

Dömötör Csaba: A magyar baloldal előterjesztette és meg is szavazta a Magyarország elleni EP-jelentést

Dömötör Csaba: A magyar baloldal előterjesztette és meg is szavazta a Magyarország elleni EP-jelentést

Top hírek





Ezek is érdekelhetik



Hírlevél-feliratkozás