Miután elvált a Perseverance-től, az Ingenuitynek saját napelemei segítségével kell üzemeltetnie azt a létfontosságú hűtőberendezést, amely megvédi a fagyástól és megrepedéstől az elektromos alkatrészeit. A marsi éjszakán a hőmérséklet mínusz 90 Celsius-fokra is süllyedhet – olvasható a PhysOrg tudományos-ismeretterjesztő hírportálon.

Ezen a lemodellezett képen látszik a helikopter működés közben (fotó: AFP)

„Ez az első alkalom, hogy az Ingenuity egyedül volt a Mars felszínén. Mostanra megkaptuk a megerősítést, hogy megfelelő hőszigeteléssel, megfelelő fűtéssel és elegendő energiával van ellátva ahhoz, hogy túlélje a hideg éjszakát és ez nagy győzelem a csapatnak. Izgatottan folytatjuk az Ingenuity első tesztrepülésének előkészületeit” – mondta MiMi Aung, a NASA bolygókutató intézete, a Jet Propulsion Laboratory Ingenuity projektjének vezetője.

A kísérleti helikopteren egy vászondarab is helyet kapott arról a motoros repülőgépről, amellyel az amerikai Wright-testvérek a világon elsőként a levegőbe emelkedtek 1903. december 17-én az észak-karolinai Kitty Hawknál.

Az 1,8 kilogramm súlyú drón első körben három méter magasra próbál majd felemelkedni a Mars rendkívül ritka légkörében és 30 másodpercnyi lebegés után visszatér a felszínre. A tervek szerint összesen öt fokozatosan nehezedő manővert fog végrehajtani egy hónap alatt és a repülések közben nagyfelbontású fényképeket fog készíteni.

A nagyjából 85 millió dollárból fejlesztett marshelikopter forradalmasíthatja az űrkutatást

A NASA szerint a marshelikopterek alkalmasak lehetnek sziklafalak, barlangok és mély kráterek feltérképezésére, továbbá tudományos műszerek szállítására, valamint felderítőként segíthetik az emberek és a robotok munkáját.