A kiszámíthatatlan zajok, a túl sok látnivaló mind hatással vannak a koncentrációs-képességre, és értelemszerűen negatív irányban. Ha azonban a család otthon van, a gyerekek éppen online tanulnak, a pár másik fele is telefonál, akkor nehéz elvárni a csöndet. Azért ilyen esetekben is tudunk javítani a helyzeten.

1. Kell egy elkülönített hely a lakásban

Az a jó, minél messzebb van a közösségi terektől, a nappalitól, a konyhától. Hiába gondoljuk, hogy jó ötlet egyszerre odafigyelni az otthon zajló dolgokra, és közben dolgozni, mert ez egyszerűen kivitelezhetetlen. Az agy ugyanis úgy működik, hogy ha beszélgetést hall, vagy valami akciót érzékel, azonnal megosztja az ember figyelmét ezek és a munka között. Az hihetjük, hogy mi a családdal körülvéve, a kanapén ülve a laptoppal is haladunk a munkával, de az az igazság, hogy ilyenkor teljesítményünk alig pár százaléka a valósnak.

2. Segítenek a falak és az ajtó

Az a legszerencsésebb, ha el tudunk vonulni egy külön helyiségbe, akármi is annak az eredeti funkciója. A kreativitáshoz elengedhetetlen ugyanis a zavartalanság és a csönd. Ráadásul a csukott ajtó üzenetértékkel is bír a többiek számára, egy zárt ajtó mögött kevesebb kérdést kapunk.

3. Ha már zaj, legyen fehér!

Kétségtelen, hogy a fülhallgatóban szóló zene sokkal jobb, mint a TV beszűrődő hangja, vagy a beszélgetéseké. De ha igazán hatékonyak akarunk lenni, hallgassunk úgynevezett fehér zajt. A zenei oldalakon bőven találhatunk ilyesmit.

4. Legyen világosság!

Az ablakok mérete és elhelyezkedése is adottság, amin nem könnyű változtatni. Értelemszerűen minél világosabb helyen tudunk dolgozni, annál jobb. Ha nincs elég természetes fény, akkor viszont válasszunk megfelelő izzót a lámpába. A sárgás, meleg fény relaxáláshoz kiváló, az éberséget viszont a hidegebb, kék árnyalat segíti elő.

(Photo by VALERY HACHE / AFP)