
7 és 8 éves gyerekek a négyes tragédia áldozatai: egy ötödik életéért még küzdenek
Egy gyermek állapota továbbra is kritikus.
A Metropol összeszedte a tavasz első napjának legfontosabb történéseit. Mától új címkék kerülnek a háztartási gépeinkre! Te kitalálnád, hogy mi jár 106 éve Budapesten, vagy mit nem használunk már 13 éve?
Ma végre beköszöntött a meteorológiai tavasz, de mit is jelent ez pontosan?! Március eleje a 3 hónapon át tartó évszak kezdete, de a dátum nem jelenti, hogy innentől gyökeresen megváltozik majd az időjárás, ilyenkor fokozatos a melegedés, illetve picit szeszélyesebbé válik az idő. Csillagászati értelemben a tavaszi nap-éj egyenlőség idején kezdődik a tavasz, azaz akkor, amikor a Nap az egyenlítő felett delel. Idén magyar idő szerint ez az időpont március 20., 10:38. A tavasz a mérsékelt öv egyik évszaka, ami a trópusi éghajlatú tájakon nem is létezik.
Ma 106 évvel ezelőtt, 1915. március 1-jén indult el az első menetrend szerinti autóbuszjárat Budapest utcáin. A busz a mai Dózsa György út és a Benczúr utca sarkáról kezdte meg mindennap útvonalát, ami kezdetben az Andrássy úton ment végig, hogy aztán a Bajcsy-Zsilinszky útnál elérje az útvonala végét. Akkoriban még egészen más volt a kinézete, illetve másképpen is használták, de ez lett a mostani buszok elődje. Eleinte 7 darab rikító sárga, emeletes busz állt forgalomba, amik összesen 34 ülőhelyesek voltak és 15 percenként jártak.
Kijelölt megállok nem voltak, csak le kellett inteni a buszt, hogy megálljon a felszállni kívánó utasoknak. A járat az első napokban üres volt, kis időnek el kellett telnie mire az emberek rájöttek, hogy megéri használni a buszokat, amiken egy utazás, akkoriban 14 fillér volt. A népszerűsége miatta a későbbiekben a vonalat egészen a Kígyó utcáig meghosszabbították, és a főváros még befektetett plusz 4 külföldi gyártású járműbe.
2008. március 1-jén vonták ki a hétköznapi használatból az 1 és 2 forintos érméket. A Magyar Nemzeti Bank 2013. március elsejétől már nem fogadta el az 1 és 2 forintos érméket, így ettől a dátumtól már nem számítottak fizetőeszköznek. 1946 augusztusában vezették be a forintot, akkor a kétfilléres volt a legkisebb és az ötforintos a legnagyobb érme. A folyamatos értékvesztés és a kisértékű példányok forgalomból való kivonása miatt 2008-tól az ötforintos vált a legkisebb érmecímletté és 2009-től a kétszázas a legnagyobb. A változás miatt a fizetés is megváltozott, hiszen az árakat azóta kerekítjük 5 forintra. Az érméket jelenleg a Magyar Pénzverő Zrt. készíti, de forgalomba csak a Magyar Nemzeti Bank hozhat egy érmét.
A pénzérméknek több fajtája is létezik, vannak közforgalmi céllal vert érmék, forgalomba hozott emlékveretek és kifejezetten a gyűjtők számára vert, kereskedelmi forgalomban megvásárolható emlékérmék, ezeket különböző évfordulókra gyártják, gyakran nemesfémekből is akár.
Újfajta skála jelzi a háztartási nagygépek energiafogyasztását. Ez a jelölőrendszer egyszerűbb lesz, és március 1. után már csak ezek a címkék lesznek az új termékeken. Márciustól a környezettudatos vásárlás elősegítése érdekében megújított címkéket az üzletekben is ki kell helyezni, ezt a hónap második felétől ellenőrzi a fogyasztóvédelem. Így még egyszerűbben lehet összehasonlítani a legkelendőbb háztartási nagygépek és elektronikus kijelzők áramfogyasztását és egyéb jellemzőit. Az új energiahatékonysági címkéket március elejétől a háztartási mosogatógépeknél, mosó- és mosó-szárító gépeknél, hűtőkészülékeknél (beleértve a borhűtőket is) és elektronikus kijelzőknél (köztük a televízióknál és monitoroknál) kell használni. A termékek energiacímkéin a villamosenergia-fogyasztáson túl további információkat is szerepeltetni kell. Így például a mosógépek vízfogyasztását, zajkibocsátását, a ruhatöltet mennyiségét, a hűtők űrtartalmát vagy a kijelzők képernyőjének átmérőjét.
A készülékek egyre hatékonyabbá váltak, idővel már egyetlen árucikk sem tartozott az alsóbb osztályokba. Az A kategória felett követhetetlen módon jelentek meg az újabb, nehézkesen megkülönböztethető – A+, A++, A+++ – besorolások. Az egységes uniós szabályozás az egyszerűbb, áttekinthetőbb jelölési rendszer érdekében tér vissza az A-tól G-ig terjedő energiaosztályokhoz.
Hétfőtől negyedik alkalommal nyílik meg az Innovációs és Technológiai Minisztérium elektromobilitást ösztönző pályázata, amely eddig már több mint 2200 elektromos kerékpár kedvezményes megvásárlását segítette. Március 1. és 5. között lehet benyújtani a pályázatokat,A támogatás maximális mértéke a pedálszenzoros rásegítésű kerékpárok esetében a maximum 400.000 forintos eladási ár 50 százaléka, de legfeljebb 90.000 forint, a nyomatékszenzoros kerékpárok esetében a maximum 900.000 forintos eladási ár 50 százaléka, de legfeljebb 150.000 forint.
A részletek ezen az oldalon:
https://kerekpar2020.elektromobilitas.ifka.hu/
A mai naptól április 30-ig felújítás miatt változik a 71-es és a 152-es autóbusz közlekedése:
Egy gyermek állapota továbbra is kritikus.
Május nem napfényes idővel köszönt ránk..
Lepedővel kellett letakarnia a holttestet.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre