Fontos a dolgozók munkahelyi komfortérzete

A rosszul berendezett irodák nem csak a dolgozók közérzetére, de az egész cégre negatív hatással lehetnek. A nyílt terű irodák különösen próbatétel elé állítják a dolgozók komfortérzetét, amin ergonomikus berendezéssel javíthatunk.



Megosztás
Szerző: Metropol
Létrehozva: 2022.10.25.
számít a komfort

A dolgozók munkahelyi komfortérzete kiemelt fontosságú a hatékony munkavégzés szempontjából is, hiszen a komfortérzet csökkenése pszichológiai tüneteket is okozhat, ami kihatással lehet a közösségben uralkodó légkörre és a munkafolyamatokra is. A nyílt terű irodákban (open office) fokozottan jelen lehet a komforthiányos állapot és az ebből fakadó frusztráció és elégedetlenség, ezért különösen fontos, hogy a munkáltatók a lehető leginkább ergonomikus munkakörnyezet megteremtésére törekedjenek.

A komfortérzet az irodai légkörre is hatással van

Nem ergonomikus munkakörnyezetben nagyobb az esélye hát- és nyaki fájdalmak, vagy egyéb egészségügyi problémák kialakulásának, aminek egyenes következménye lehet a koncentráció, a teljesítmény és az általános jóllét romlása. Megjelenhetnek pszichológiai tünetek is, amelyek az irodában uralkodó légkörre és a közösségre is hatással lehetnek. Ilyen esetben a munkavállaló az egyéni diszkomfortérzetének okát gyakran nem a környezet tárgyi jellemzőiben keresi, hanem könnyen a kollégákon csattanhat a frusztráció.

Sokat számít az iroda kialakítása

Az open office, azaz a nyílt terű irodák kevesebb személyes teret adnak a dolgozóknak, ezért igen fontos, hogy a lehetőségekhez mérten a legkényelmesebbé alakítsuk az asztalokat.

A munkavállalók komfortja az egész vállalat szempontjából fontos, hiszen nagyban befolyásolja a közös munkába, egy együttműködési helyzetbe való bevonódást, erre pedig jelentős hatása van a tér struktúrájának. Irodai munka közben a figyelem fókusza elsősorban a monitorokon van, viszont ilyenkor sem elhanyagolható például, hogy a dolgozók látják-e egymást – mondta prof. dr. Dúll Andrea környezetpszichológus, az MTA doktora. – Az open office ugyan elősegítheti az interakciókat, sok esetben viszont nem társul pozitív munkavállalói élménnyel: intenzív aktivációs, érzelmi állapotot idéz elő, ami kreatív folyamatok esetében hasznos lehet, de hatékonyság tekintetében általában nem kedvező körülmény. Az open office kevés ember- és feladattípus esetében működik jól, mivel magában hordozza a kitettség érzését: amikor a dolgozó folyamatosan látható, hallható és nem tud mit tenni a helyzet ellen, ez pedig gyakran okoz észrevehetetlenül is frusztrációt.

Fontos az alkalmazottak véleménye

Annak érdekében, hogy a dolgozók munkakörnyezete a legoptimálisabban legyen kialakítva, a munkáltatónak érdemes kikérnie alkalmazottai véleményét az előtt és után is, hogy kipróbálták az új munkaeszközöket. Valamint edukációval is jelentősen javítható a munkahelyi légkör és a munkavállalók jólléte. Érdemes tájékoztatni a kollégákat arról, hogy hogyan használhatják tudatosan a munkaállomásaikat és mit tehetnek még a személyes komfortjuk javítása érdekében. Fontos tudniuk, hogy hogyan vehetik észre, ha a diszkomfort pszichológiai hatásai jelentkeznek rajtuk, és mit tehetnek annak érdekében, hogy elkerüljék vagy csökkentsék annak hatásait.

Fotó: Shuterstock

 









Top hírek





Hírlevél-feliratkozás