Maruzsa Zoltán részletezte a járvány elleni védekezés még hatékonyabbá tétele érdekében meghozott, a köznevelést érintő intézkedéseket.

Szerdától a középfokú iskolákban a 9., a 9. nyelvi előkészítő és az ezek feletti évfolyamokon, továbbá a fejlesztő nevelést végző iskolákban, valamint az általános iskolai felnőttoktatásban tantermen kívüli digitális munkarend lép életbe. Ennek részletkérdéseiről miniszteri határozat született, amelynek kiküldése az intézményekhez folyamatban van.

  • Gyermekfelügyeletet az érintett évfolyamok életkorára tekintettel nem kell szervezni.
  • A gyermekétkeztetést a feladat jelenlegi ellátójának az igények felmérésére alapozva továbbra is biztosítania kell.
  • A szakiskolákban, szakgimnáziumokban és készségfejlesztő iskolákban a gyakorlati nevelés-oktatás az egészségvédelmi intézkedések szigorú betartásával jelenléti formában is megtartható, ha az tantermen kívüli, digitális munkarendben nem valósítható meg.
  • Az alapfokú művészeti iskolákban az órákat – főszabály szerint – az általános iskolás korosztálynak hagyományos jelenléti munkarendben, míg a 9. évfolyamtól felfelé tantermen kívüli digitális munkarendben kell megtartani.
  • A fejlesztő nevelést-oktatást végző iskola, a készségfejlesztő iskola, valamint a szakiskola a sajátos nevelési igényű tanulók számára a jelenlegi formában is megszervezheti a nevelés-oktatást, ha tanuló egészségi állapota, sajátos helyzete vagy belátási képessége ezt indokolja.
  • A 6 és 8 évfolyammal működő középiskolákban a digitális munkarendre való átállás nem vonatkozik az 5-8. évfolyamok tanulóira. Ők továbbra is jelenléti munkarendben tanulnak az iskolákban. Ha az oktatás megszervezése azt indokolja, az iskolai órarend természetesen átalakítható – tette hozzá Maruzsa Zoltán.
  • Az óvodák és az általános iskolák az eddig eljárásrend szerint működnek tovább. Kiemelten fontos a takarítás, a fertőtlenítés, a távolságtartás és a hőmérőzés. Ahol pedig a fertőzés megjelenik, ott célzottan – az adott intézményben, az adott évfolyamon, az adott osztályban, az adott épületekben – elrendelik a tantermen kívüli digitális munkarendet.
  • A köznevelési feladatokat ellátó kollégiumok nyitva maradhatnak. A 9. vagy magasabb évfolyamon tanulóknak azonban nem azonnal, de szombatig el kell hagyniuk a kollégiumot. Van viszont mód méltányosságra: a sajátos nevelési igényű tanulók, a jelenleg éppen érettségizők, valamint egyedi, sajátos helyzetek esetén az igazgató engedélyezheti a bennmaradást a köznevelési kollégiumokban.
  • Maruzsa Zoltán beszámolt arról is, hogy az érintett középfokú iskolákban a pedagógus I. és II. fokozatra irányuló minősítő eljárásokat átmenetileg felfüggesztik, a mesterpedagógus eljárások a hagyományos eljárásrend szerint folytatódnak.

Az államtitkár beszámolója szerint most a tavaszi gyakorlattól eltérően szükség esetén lesz lehetőség egyéni és kiscsoportos konzultációk szervezésére. A pedagógusok is be tudnak járni az intézménybe és bentről is tudnak dolgozni, ha szükséges – tette hozzá.