A videóból, amit már több mint 40 ezren láttak, és közel két és fél ezren megosztottak, kiderül, hogy egy ideje miért nem lehet rendesen aludni a Vörösvári út mellett. Az 1-es villamos vonalán 2014-ben készült el a fővárosban elsőként olyan vágányszakasz, ahol a szerelvények valódi fű felett haladnak.

Pont azért van fű, hogy kisebb legyen a zaj

Azon kívül, hogy a látvány szívet melengető, az eredeti cél, bármilyen hihetetlen, de az volt, hogy így a villamosok közlekedése halkabbá váljon. Az elképzelés szerint a füves burkolat zölden tartásáról automatikus öntözőrendszer gondoskodik, a füvet pedig kertészeti szakcég nyírja. Azóta azonban csak a lakók bosszantása folyik éjjelenként havonta két-három alkalommal az ordító motoros fűkaszával.

 

Havonta 2-3-szor felzavarják a lakókat éjjel

Mivel lapunknak több könyékbeli is panaszkodott, megkérdeztük az illetékeseket, a BKV-t és a Főkert Zrt.-t, amely a BKV megbízásából a füves villamospályák karbantartását végzi. Kérdésünkre a BKV illetékese megírta, hogy feladatuk a szemétszedés, gyepszellőztetés, kárhelyrehozatal és a fű kaszálása. Ezek a munkák azonban csak üzemszünetben, azaz éjjel végezhetők el biztonságosan – a villamos közlekedésére ugyanis veszélyt jelent, ha a kaszálék a vágányban, vagy a sínen marad. Az 1-es villamos esetében ez az éjféltől hajnal 4 óráig tartó időszakot jelenti. A fű kaszálását áprilistól–novemberig jellemzően havi 2-3 alkalommal végzik, de a gyakoriságot természetesen az időjárás befolyásolhatja. A BKV megírta, tudnak a problémáról, jelenleg is zajlanak az egyeztetések a Főkerttel arról, hogyan lehetne kisebb zajjal végezni a fűnyírást. Egyik olvasónk felvetette, mi lenne ha benzines fűkasza helyett önjáró gépet használnának. Erről azonban kiderült ennek használata sajnos nem lehetséges, mivel a széleken a szegélynél nem vágja le a füvet, illetve a fű alatti locsolórendszert a gép összetörné, így lehetetlenné válna a fű locsolása.

Hét éve nincs megoldás

Megkérdeztük a Főkertet is, ők azonban semmiféle zajcsökkentő egyeztetésről nem tudnak. Válaszukban megírták, hogy a probléma már hét éve okoz feszültséget. A késői munkavégzés oka, hogy a villamospályák közötti zöldfelületek kaszálását – a BKK-val történt megegyezés alapján – kizárólag üzemszünetben lehet elvégezni, amikor az áramtalanítás biztosítható. Ez nemcsak a Vörösvári útra, hanem minden füvesített villamospályára igaz. Mint írták, ez nagyjából másfél-két órát jelent, de elismerték, hogy ez is roppant zavaró lehet. A Főkert illetékese szerint a fűnyírók hangjának tompítása sajnos nem lehetséges. Ebből a szempontból az egyetlen megnyugtató megoldás a napközbeni vágányzár lehetne, de az a Főkert hatáskörén kívül esik.

 

Íme itt a videó!