Támogatja a lakosságot terhelő plusz adók bevezetését Donáth Anna, a Momentum európai parlamenti képviselője, aki egy kedden megjelent írásában kiállt az „Irány az 55 százalék„ (Fit for 55) elnevezésű javaslatcsomag mellett – írja az Origo.

Frans Timmermans holland uniós biztos előterjesztése szerint karbonadót kellene fizetnie mindenkinek, aki belső égésű motorral működő gépkocsit használ. Ezen kívül klímaadót is bevezetne a Bizottság holland alelnöke az EU károsanyag-kibocsátás kereskedelmi rendszerének felülvizsgálata révén. Mindez azt jelentené, hogy a legnagyobb károsanyag kibocsátók, a multinacionális cégek helyett az unió polgárai, köztük a magyar emberek fizetnék meg a zöld átállás árát, növekednének a rezsiszámlák és a közlekedés költségei. Továbbá a minimum-energiadót is támogatja, ami az energiárak befolyásával – tehát drágulásával – ösztönözné a lakosságot arra, hogy minél kevesebb szén-dioxid-kibocsátással járó energiát használjanak.

Számos más intézkedést pedig előrehozna a brüsszeli tervből.

A javaslatcsomagot szerdán az Európai Parlament többsége elutasította és átdolgozásra visszaküldte a Bizottságnak, de ez nem változtat azon, hogy a Momentum olyan javaslatokat támogat, amelyek jelentősen növelnék a magyar emberek megélhetési költségeit.

Áremeléssel befolyásolnák a fogyasztást

A Mérce nevű online portálon megjelent írásában Donáth Anna úgy fogalmazott: „Ebben a tágabb kontextusban kell az Európai Uniónak érdemi változást felmutatnia, és a Fit For 55 javaslatcsomag szellemiségében tetten is érhető ez a szándék, hiszen több, a zöld átállást segítő innovatív megoldást is tartalmaz. Először is kiterjeszti a kvótakereskedelmi rendszert új területekre.”

A Momentum EP-képviselője szerint a Fit For 55 másik fontos pillére az az erőfeszítés-megosztási rendelet reformja, aminek hatálya alá tartozik az uniós kibocsátás több mint fele. Ide alapvetően azok a szektorok tartoznak, amelyek a lakosság közvetlen fogyasztásával függnek össze, mint például a közlekedés, a fűtés vagy a mezőgazdaság. E területeken a 40 százalékos kibocsátás-csökkentés a kitűzött cél.

A csomagban szerepel a minimum-energiaadó terve is, ami az uniós szintű kibocsátáscsökkentés teljesen új eleme lenne. Ez az eszköz az energiaárak befolyásolásával ösztönözné a fogyasztást a minél kevesebb kibocsátással járó energia használatára – állapította meg a cikkben Donáth Anna, de azt nem tertte hozzá, hogy ez a „befolyásolás„ gyakorlatilag áremelést jelent.

A Momentum felpörgetné a változtatásokat

A politikus egyes javaslatokat – kerozinadó, kvótakereskedelem ingyenes kibocsátási engedélyei kivezetése, belső égésű motoros autókat kivonása – még előrébb hozna.

Mint kifejtette, több területen is könnyedén lehetne hatásosabbá tenni a tervezett intézkedéseket. Ez érint egyrészt időrendi kérdéseket, hiszen a csomag több módosítása is csak 2030-ban vagy utána lép hatályba: ilyen például a kvótakereskedelem ingyenes kibocsátási engedélyeinek a kivezetése 2036-ban. De az uniós kerozinadó is csak 2032-ben lépne hatályba. Sőt, a „Fit For 55” alapján 2035 után nem lehetne többé belső égésű motoros autókat forgalomba helyezni az EU-ban, de ezt a célt már magától is bevállalta több nagyobb autógyártó„ – fogalmazott Donáth. Szerinte ezeket a célkitűzéseket évekkel előrébb lehetne és kellene hozni, ez csupán politikai akarat kérdése. Másrészt pedig ambiciózusabb céltartományokat is kitűzhetne az EU, például a megújuló energiaforrások felhasználásában 40 helyett 50 százalékot is ki lehetne tűzni, a technológia rendelkezésre áll már – állapította meg a Momentum EP-képviselője.

Fidesz-siker az EP-ben

Miután az Európai Parlament képviselőinek többsége szerdán elutasította a Timmermans-csomagot, Tóth Edina, a Fidesz–KDNP EP-képviselője kifejtette: a szavazás eredménye jelentős siker a Fidesz európai parlamenti képviselőinek, akik mindvégig következetesen harcoltak a lakosságra és a közlekedésre kiterjesztendő klímaadó ellen, elsősorban annak rezsiár felhajtó hatása miatt. -A szavazás eredménye világosan mutatja, hogy a klímacsomag több sebből vérzik, s nem sikerült sem politikai sem társadalmi támogatottságot a javaslat mellé állítani – hangsúlyozta a képviselő. Hozzátette: sajnálatos Brüsszel újabb átgondolatlan és felelőtlen, a józan észnek ellentmondó klímapolitikai intézkedési terve a polgárokra, családokra terhelte volna a zöldítés árát, ez pedig elfogadhatatlan lett volna számunkra.