2020 novemberében Szentgyörgyvölgyi Péter belvárosi polgármester az egész fővárosra vonatkozó javaslatot tett le Karácsony Gergely asztalára azzal, hogy módosítsa a közgyűlés a parkolási rendeletet. Így a kerületi polgármesterek kijelölhették volna saját kerületük lakói számára azokat a parkolóhelyeket, amelyeket csak helyiek vehetnek igénybe.

A főpolgármester ezt elutasította, mondván, a közgyűlés egy magasabb rendű jogszabály miatt nem módosíthatja parkolási rendeletét, illetve a közterületi parkolás újraosztásán sem változtathat. Az V. kerület beadta saját forgalomtechnikai terveit a budapesti közútkezelőhöz is, amire csak fél év után kaptak mondvacsinált okokból elutasító választ. Ekkor derült ki a kormánypárti vezetésű Belváros számára az is, hogy az ellenzéki vezetésű Terézváros közben már megkapta a lehetőséget a kizárólagos parkolóhelyek kijelölésére Karácsony Gergelytől.

Karácsony Gergelyék lenyúlták a kizárólagos parkolás ötletét Fotó: Metropol/ST

Mostanra az új parkolási rendet már két másik baloldali vezetésű városrészben – a VII. és a IX. Kerületben – is bevezették. Úgy tűnik, Karácsonyék bicskája mégis beletört a „kölcsönvett” ötletbe, miután emberei nem tudják megvalósítani azt. Az erzsébetvárosi amatőr kivitelezés miatt például nemcsak hogy sorra büntetik az autósokat, de több száz parkolóhellyel kevesebb is lett a kerületben.

 

Rossz jelzőtáblák miatt bírságolják az autósokat

„A jogsértő helyzetet maga a baloldali többségű önkormányzat idézte elő. A lakossági parkolási helyeket jelző táblák ugyanis általános parkolási tilalmat jelentenek, amely alól csak a 18:00 és reggel 07:00 közötti időszakban engedélyez kivételt a lakossági parkolási engedéllyel rendelkezőknek a kiegészítő jelzés” – mondta el dr. Bajkai István országgyűlési képviselő a Metropolnak. A rossz táblával a baloldal jogilag több száz parkolóhelyet szüntetett meg. Eközben arra buzdítják az autósokat, hogy nyugodtan parkoljanak oda, mert szabad. Beszedik a parkolási díjat és pótdíjaznak is, holott a várakozni tilos tábla mögött parkoló autóknál ezt nem tehetnék meg. Azt javasoljuk, hogy amíg a helyzet nem nyer tisztázást, takarják le a tévesen kihelyezett táblákat, és azonnal intézkedjenek a táblák cseréjéről. Amíg a táblák letakarása vagy cseréje zajlik, azonnal fejezzék be az autók bírságolását az olyan helyeken, ahol a jogszabályok azt nem teszik lehetővé – mondta.

A rossz táblával a baloldal jogilag több száz parkolóhelyet szüntetett meg Fotó: Metropol

A parkolóhelyek felét alakították át

„Ilyen durva parkolóhely csökkentésre még nem volt példa Budapesten” – árulta el a Metropolnak Bajkai, aki hozzátette, hogy a kerületi önkormányzat a parkolóhelyek felét alakította át a lakosság számára fenntartott kizárólagos parkolóhellyé – mondta a politikus, akihez több panasz is érkezett jogtalan büntetésekről.

 

Február 1. óta 350 esetben járt el a VII. kerületi önkormányzat

A Metropol megkeresésére az Erzsébetvárosi Önkormányzat meglepő adatot közölt. „Az intézkedés bevezetése utáni első hónapban még csak figyelmeztetést kaptak a szabálytalanul várakozók, az „éles üzem” február 1-jén indult. Az azóta eltelt időszakban kollégáink mintegy 350 esetben jártak el – jellemzően kerékbilincset alkalmazva – a szabályokat megszegő autósokkal szemben” – tájékoztatott a VII. kerületi önkormányzat és hozzátették, hogy a rendszert a következő hónapokban kibővítik, terveik szerint hamarosan Középső- és Külső-Erzsébetvárosban is lesznek kizárólagos lakossági parkolóhelyek.

Február 1-je óta mintegy 350 esetben jártak el a szabályokat megszegő autósokkal szemben Fotó: Metropol

Karácsonyék mellébeszélnek: kettős mércével szívatják a belvárosi lakókat

Míg a Városháza az V. kerülettől ellopott ötletet engedélyezte a baloldali kerületekben, addig a kormánypárti Belvárosban mondvacsinált ürüggyel nem. A kizárólagos lakossági várakozóhelyek kialakítását elsőként kezdeményező Szentgyörgyvölgyi Péter V. kerületi polgármester szakmai tervének megvalósítását utólag „mikromobilitási pontok” kialakításához kötötték – miközben nem veszi figyelembe az egyes kerületek meglévő adottságait. Így azt, hogy a Belvárosban már jelenleg is – Budapesti viszonylatban legsűrűbben – 2000 kerékpár leparkolására alkalmas és folyamatosan fejlesztett infrastruktúrával rendelkezik. Összességében egyértelmű szerintük, hogy a Karácsonyék „gumielvek” mentén folytatják a tárgyalásokat, egyik alkalommal ilyen, másik alkalommal már amolyan ultimátumszerű feltételeket szabnak a kerületnek.

 

Bekeményített Erzsébetváros, sorra büntetik a kerületben parkoló autósokat:

 

Így vélekednek az erzsébetvárosiak: