Bármennyire szépre, kényelmesre alakítjuk otthonunkat, ha a szomszéd mindent megtesz, hogy tönkretegye az életünket.

A jog segít

A Polgári Törvénykönyv (Ptk.) szomszédjogi szabályai meghatározzák, hogy az ingatlan használóinak mihez van joga és mihez nincs. A szomszédi viszonyt a többlakásos lakóépületek esetében a házirend szabályozza ( fővárosi/önkormányzati rendelet vagy a társasház által összeállított). Így ha pereskedésig fajul egy helyzet, törvényileg is kérhetünk segítséget.

Milyen a jó házirend?

Tartalmaznia kell előírást a leggyakrabban felmerülő élethelyzetekre, az együttélés nyugalmas és biztonságos követelményeire:

  • Zajkeltés
  • Kapuk, rácsok zárása
  • Takarítás
  • Közös használatú helységek szabályozása
  • Ház állapotvédelme
  • Állattartás

A megoldás a kommunikáció (Fotó: Shutterstock)

 

Leggyakoribb panaszok

  • ”Este áll neki fúrni-faragni, azt mondja, egész nap dolgozik, csak akkor ér rá”
  • ”Mindenbe beleköt, folyamatosan zaklat a vélt vagy valós sérelmeivel”
  • ”A felső szomszéd azt mondja, a gyerekek egész nap klumpában rohangálnak. Még ha így is lenne, azt csak az alattunk lakó hallhatná”
  • “Kitámasztja a kaput, hadd szellőzzön a lépcsőház. Közben meg mindenhol a besurranó tolvajokról hallani”
  • ”Reggeltől estig ugat a kutyája„

 

Muszáj beszélgetni

Bármi is az adott helyzet, a legegyszerűbb, leggyorsabb és legolcsóbb megoldás, ha megpróbáljuk megbeszélni a helyzetet, a felmerült konfliktust. Ha perre visszük a dolgot, nagyon sok idő megy el, amíg a helyzet nem változik, és a jogi eljárásoknak tetemes költsége is van. És ha a szomszéd megtudja, hogy feljelentettük, nagy eséllyel csak még tovább folytatja kifogásolható viselkedését, hogy így álljon bosszút. De sajnos sok olyan helyzet van, amikor a felek nem képesek hathatósan kommunikálni egymással. Ilyenkor mediációs segítség kérhető, amelynek keretében egy pártatlan személy segít mindenkivel megértetni a másik álláspontját, és az érzelmi kérdések átlépésével ösztönözni tudja a valós megoldás megszületését.