RETRO RÁDIÓ

Félelmetes: rekordsebességgel növekvő fekete lyukat találtak

Az elmúlt kilencmilliárd év leggyorsabban növekvő fekete lyukát fedezte fel egy ausztrál csillagászok vezette nemzetközi tudóscsoport - közölte az Ausztrál Nemzeti Egyetem (ANU) szerdán.

Szerző: Metropol
Létrehozva: 2022.06.16.
világegyetem

A hárommilliárd naptömegű fekete lyuk másodpercenként a Föld megfelelőjét fogyasztja el, és hétezerszer erősebben ragyog, mint saját galaxisunk összes fénye együttvéve.

A csillagászok több mint ötven éve vadásznak ilyen égitestekre. Több ezer halványabbat találtak már, de ez az elképesztően fényes objektum eddig észrevétlen maradt” - mondta Christopher Onken, az ANU kutatója, aki „egy hatalmas, váratlan tűnek” nevezte a fekete lyukat a szénakazalban.

Most azt akarjuk megtudni, mitől különbözik ez a többitől. Történt valami katasztrofális esemény? Talán két nagy galaxis ütközött össze, rengeteg anyaggal táplálva a fekete lyukat” - vélte Onken.

Christian Wolf, az arXiv.org portálon megjelent, és az Ausztrál Csillagászati Társaság szaklapjához is publikálásra beadott tanulmány társszerzője a statisztikából kölcsönzött kifejezéssel kiugró értéknek nevezte a fekete lyukat, hozzátéve: nem hiszi, hogy találnak még hasonlót.

Elég biztosak vagyunk abban, hogy ez a rekord nem fog megdőlni. Gyakorlatilag kifogytunk az égboltból, ahol ilyen objektumok rejtőzhetnek” - fogalmazott a csillagász.

A kutatók szerint a fekete lyuk ötszázszor akkora, mint a galaxisunkban található fekete lyuk, és megfelelő körülmények között egy jobb távcsővel bárki láthatja.

A Naprendszerben található bolygók pályái mind elférnének a fekete lyuk eseményhorizontján belül, vagyis azon a határon belül esnének, ahonnan már semmi, még a fény sem képes kijutni” - mutatott rá a kutatásban szintén résztvevő Samuel Lai.

Hátborzongató: regisztrált szexuális ragadozó próbált elrabolni egy kisfiút az iskolából – videó

Kocsis Máté: a Fidesz-KDNP benyújtotta az újabb gyermekvédelmi törvénycsomagot

Egerek és patkányok tartják rettegésben ezt a budapesti környéket - A helyiek közegészségügyi vészhelyzettől tartanak - Fotó!

Szelfit készített a 13 éves fiú, miután 40 késszúrással végzett anyjával